A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.
Andrés Orozco-Estrada
Energia, elegancia és lelkesültség: e három tulajdonság jellemzi leginkább Andrés Orozco-Estrada zenei munkásságát. A fiatal kolumbiai karmester rendszeresen vezényli a világ vezető zenekarait – köztük a Bécsi Filharmonikusokat, a Berlini Filharmonikusokat, az amszterdami Concertgebouw Zenekarát vagy a Chicagói Szimfonikusokat –, ezúttal a Budapesti Fesztiválzenekar vendége lesz. A dirigens a Budapest Kongresszusi Központban ad két hangversenyt december 3-án és 4-én a nemrég az év zenekarának választott együttes élén, akiket most vezényel először.
Néhányszor jártam már Budapesten, különböző zenekarokat vezényeltem, de ez lesz az első találkozásom a BFZ-vel. Nagyon várom már, hogy találkozzam velük, és együtt zenéljünk. Sok felvételt ismerek a Fesztiválzenekartól, és természetesen ismerem Fischer Ivánt és a zenéhez való viszonyát. Sokszor hallgattam a koncerteket CD-n, amelyeken egyértelműen érezhető, hogy maestro Fischer és zenészei milyen különleges képességgel rendelkeznek ahhoz, hogy az előadásnak ezt a rendkívül magas szintjét elérjék – mondta el a Budapesti Fesztiválzenekarnak adott interjújában a karmester.
Varázslatos tündérnyitány
A karmester az új koncert- és közvetítési formák lelkes híve, illetve elkötelezetten támogatja a fiatal zeneszerzők műveinek bemutatását. Közelgő budapesti koncertjére azonban ezúttal hagyományosabb programmal készül: a közönség a német romantikus opera megteremtőjének tündérnyitányát, a norvég nemzet ünnepelt szerzőjének egyedülálló zongoraversenyét és egy alkotói válsággal küzdő orosz mester sorsszimfóniáját ismerheti meg tolmácsolásában.
A koncert Weber fergeteges és vidám tündérzenéjével, az Oberon nyitánnyal kezdődik, amelyet a zeneszerző mindössze néhány héttel a halála előtt írt. A romantikus, három felvonásos operának a helyszíne Tündérország, és a mesebeli időkben játszódik.
Érdemes még tudni a nyitányról, hogy műfajában a zeneszerző legremekebb alkotása. A kürtszó, a szordinált vonóskar és az élénk fúvósok igen eredetinek bizonyultak, és a hatásuk sem maradt el: Mendelssohn mindössze három hónappal az Oberon premierje után komponálta meg a maga Szentivánéji álom-nyitányát.
A-moll zongoraverseny és dallamgazdag szimfónia
Oberon varázslatos tündérnyitány zenéjét, Grieg 1868-ban huszonöt évesen komponált a-moll zongoraversenye követi. A romantikus versenymű-irodalom egyik legnépszerűbb alkotása tele van már-már hatásvadász megoldásokkal, miközben egy érett mester finomságait is magán viseli. Az első tétel szinte mindenki számára ismerős, ikonikus dobpergése és zongorafutama egyetlen pillanat alatt magával ragadja a hallgatót. A zongoránál a Nemzetközi Klasszikus Zenei Díjak (ICMA) által 2019-ben az év művészének választott spanyol Javier Perianes játszik szólót.
A hangverseny második felében a szimfóniairodalom egyik legcsodálatosabb és legkedveltebb műve, Csajkovszkij 5. szimfóniája csendül fel: négy tételét a komor sorsmotívum kovácsolja egységbe, amely már a lassú bevezetésben megszólal. A temérdek témát felvonultató tétel után ugyancsak dallamgazdag lassú tétel következik, majd elegáns keringő szól, végül a fináléban a fény legyőzi a sötétséget.
Rendkívül közeli viszony ember és muzsika között
A decemberi műsorról előzetesként a karmester elmondta még a Budapesti Fesztiválzenekarnak tett interjúban:
– Szép program lesz. Romantikus és virtuóz. Örülök, hogy a gyönyörű zongoraverseny van a középpontban, és azt hiszem, jó ötlet egy olyan nyitánnyal kezdeni, ami nagyon német. Weber műve lírai, ugyanakkor virtuóz is. Grieg versenyműve különösen szép zene, és nagyon örülök, hogy a fantasztikus spanyol szólistával, Javier Perianesszel játszhatok. Sokszor dolgoztunk már együtt. Igazán magasrendű, költői hangokat hoz létre a hangszerén. Izgatottan várom, hogyan készülünk fel Csajkovszkij 5. szimfóniájára, amely érzelmekkel teli, ugyanakkor színes remekmű. Egyike azoknak a daraboknak, amelyeket mindig élvezni lehet. Rendkívül közeli viszonyt teremt az ember és a muzsika között. Már intenzíven készülök a koncertre, és természetesen nagyon izgatott vagyok, hogyan működik az, amit azokról a zenedarabokról gondolok, amelyeket Budapesten játszunk majd. Mennyire leszünk képesek felfedezni a különböző színeket, hogyan nyújt az interpretáció valami különlegeset, kreatívat és újat mindenkinek, a zenészeknek és a közönségnek.
A koncertekről további információ található a Budapesti Fesztiválzenekar weboldalán
Fotó credit: Werner Kmetitsch