A szerelmet egy csomó minden nem érdekli. Csak megtörténik velünk. Az más kérdés, hogy beengedjük-e az életünkbe, meg merjük-e élni. Vagy lemondunk róla. Olyan konvenciók miatt mint a nemiség, a bőrszín, a társadalmi- vagy a korkülönbség. A Rólad alkotott kép című filmben, egy 40 éves nő és egy 24 éves férfi szeretnek egymásba. Legyinthetnénk: na és? – legyenek boldogok. Ám ez nem mindenkinek ilyen egyértelmű.

A rólad alkotott kép című film nemrég jelent meg hazánkban. Jelenleg fizetés ellenében látható a YouTube-on, az Apple-tévén, a Google Play Filmek és az Amazon Prime Video oldalán. Főszereplője Solène, akit Anna Hathaway alakít és Hayes, akit Nicholas Galitzine játszik. Solène a történet idején tölti be a negyvenet, míg Hayes 24 esztendős. Találkozásukból félreérthetetlen vonzalom lesz az első pillanatban, majd szerelem. Több a testi vágynál, és nyomokban sem tartalmaz semmilyen komplexust, aberráltságot, ferdehajlamot. Egy teljesen egészséges érzelemről van szó. Még úgy is, hogy Solène három éve vált el a férjétől, aki megcsalta őt, Hayesnek meg történetesen nem Solène az első idősebb nője. És az sem nyom a latba, hogy elváltak Hayes szülei.

Felesleges keresni a hibát. De mindenki keresi. Mert annyira nehéz elfogadni, hogy bezzeg másoknak, akár nem törvényszerűen, sikerülhet megtalálni az igazi szerelmet.

A rólad alkotott kép

Az emberek persze nem feltétlenül rosszindulatból, irigységből, bántásból, kötekedésből alkotnak képet egy párról, a vélemény mögött lehet szeretet, féltés, aggódás vagy előre látás is. Legutóbbiban pedig tévedni is lehet. Mert vannak tapasztalatok, amikből születnek a konvenciók, az alapigazságok.

Nem véletlenül, hiszen a szerelem tényleg lehet gyönyörű, de piszok nehéz meglelni és megtartani. Ezekért is lehetünk óvatosak. Aggódóak, például ha két azonos nemű ember lesz szerelmes, mert tudjuk, hogy a nagyon nem elfogadó világunkban egyáltalán nincs könnyű helyzetük. Ezért fontos az is, hogy lehetőleg egészséges emberek szeressenek egymásba, hogy ne kelljen azon aggódni, mikor választja el két embert egy rosszabbodó testi-lelki állapot vagy a halál.
Vagy az általánosnál több konfliktusra adhatnak okot a társadalmi, anyagi, tanulmányi, vallási avagy politikai különbségek is két ember közt. Bár az ellenkezőjére is van példa bőven – az ellentétek akár, a fellángolásnál is jobban vonzhatják egymást.

Solène és Hayes szerelmében nem kizárólag a már jelentősebbnek mondható korkülönbség okoz gondot, hanem az is, hogy ez jóval szembetűnőbb az átlagnál. Mert Hayes egy híres popbanda, az August Moon frontembere. Márpedig az ismertség kitágítja azt, ami elvileg csak két ember dolga lenne. Tudjuk jól, egy ilyen esetben a rólad alkotott kép máris nem a sajátom, hanem másoké is. Vagyis a szerelmesek nem feltétlenül tudnak csak a saját szemükkel tekinteni a másikra. Rengeteg ember szemével, véleményével, kifogásával is.

A szerelem -elvileg- csak két ember dolga

A szerelem két ember érzelme és története. Elvileg csak a kettejüké. Ám a gyakorlatban egy szerelem, nem csak a párt, hanem másokat is érint. MInél idősebbek vagyunk, annál sanszosabb, hogy tágul a kör. Míg Solène oldaláról legmarkánsabban a lánya, és a lánya környezete a mérvadó, még ott vannak Solène barátai, kollegái, a többi szülő és még a volt férj is. Akik nem mind érintettek, mégis annak érzik, gondolják magukat. Addig Hayes oldaláról a nyomás a zenésztársai, a kortársai és legerősebben a rajongói köréből érkezik, irdatlan számban.

Solène elsősorban anya, így a lánya érzelmeit nem teheti félre, hiszen Izzy (Ella Rubin) 16 éves, lelkileg egy különösen érzékeny korban van. Izzyt nem csak az iskolatársai támadják, hanem ismeretlen emberektől is dől rá a kéretlen megszólás, vélemény, szitok, bántalom. Rá és az anyjára is, amit Solène nem bír egy idő után vállalni.

Hayes népszerűsége ráadásul nem billen ki a szóbeszédektől, sőt. Papparazik mindenhol, lépni nem lehet tőlük. A szerelem nem lehet csak két ember dolga. Az övéké semmiképpen sem. Bár Hayes a népszerűségéről is lemondana.

A korkülönbségen túl kellene lépni

Bár valóban vannak olyan életszakaszok, amikor egy jelentősebb korkülönbség valódi nehézségeket hozhat két ember életében, átmenetileg vagy tartósan, ha a két ember életszakasza jelentősen elcsúszik egymástól. De szerintem, az emberek képesek ezt mérlegelni, számolni mindannyian tudunk. Mégis mai napig fennakadást okoz, ha két ember között 5-6 évnél, vagy még inkább 10 évnél több a korkülönbség. Ha ez a különbség ráadásul a nő számlájára róható, akkor pláne.

Míg egy férfit akár meg is dicsérnek, ha önmagánál jóval fiatalabb nővel jön össze, fordítva ez már nagyon nem igaz. Ha egy idősebb nő jön össze egy nála fiatalabb férfival, akkor ezt a társadalom nem tudja és úgy tűnik nem is akarja elfogadni. Mindenképpen keresni kezdi a hibát. A két ember veszte végül pedig nem is a korkülönbségből adódik, hanem a társadalmi megítélés, a nyomás, a beleszólás feldolgozhatatlan, elválasztó kínjába. Ám nem Solène és Hayes esetében, mert szerelmük alakulásában végül – fricskát mutatva másoknak– pont az idő játssza a legpozitívabb szerepet.

A film érdekessége egyébként, hogy a színészek, Anna Hathaway és Nicholas Galitzine között valójában nem 16, hanem 12 év a körkülönbség, ami egyébként egyáltalán nem zavaró. Működött a kémia a két ember között a filmben.

Hovatovább egyébiránt azt is még megjegyezném, hogy a való életben még akár teljes életet is élhet, még családalapítás szempontjából is egy 41 éves nő és egy 29 éves férfi, de – a filmben szereplő számokhoz tartva magunkat, egy 40 éves nő és egy 24 éves férfi is boldogulhat. Amihez nem kellene más, mint az, hogy a páron kívül mindenki más a maga dolgával törődjön. És legfeljebb csak szívből bátorítsa a szerelmeseket. Azt is inkább csak csendben.

Fotó: Amazon Prime videó