Olvasási idő: 2 perc

Családok nehéz helyzetben: nem mindenhol kezdődik az iskola hétfőn

A családokat leginkább érintő változás, hogy elkezdődik a jelenléti oktatás az alsó tagozaton, és kinyitnak az óvodák hétfőn. Akinek eddig a digitális oktatás és az otthoni gyermekfelügyelet nehézséget okozott a munkavégzésben, az így újra teljes munkarendben dolgozhat. Mégis nagy lehet a bizonytalanság a szülőkben. Van olyan iskola, amelyik nem nyit ki, amelyik gyermeket nem viszik be holnap az iskolába, az ő távolmaradását az igazgató engedélyezi.

Látszólag hirtelen változott a helyzet azzal, hogy hétfőn újra kinyitnak az óvodák és az általános iskolák alsó tagozatai, ezzel is kézzelfoghatóvá vált, hogy csökken a járványügyi vészhelyzet mértéke. És ez csak az egyik enyhítő intézkedés, de sok családot érint.

Sokan vártunk erre, és most a változásokkal szembe kell néznünk. Nehéz lehet az is, hogy átlagemberként nem látunk bele a járványüggyel kapcsolatos szakemberek tevékenységébe. Bízhatunk és hihetünk továbbra is, nincs más lehetőségünk.

Fellélegezhetünk?

Az iskolák és óvodák újranyitásával a családok látszólag fellélegezhetnek, hiszen így a tíz év alatti gyermekeiknek nem kell folyamatos otthoni felügyeletet biztosítaniuk. Aki nem tudta megoldani az otthoni munkavégzést, újra képes teljes értékű munkavégzésre otthon vagy a munkahelyén.

Érthető az aggodalom is, hiszen már valamivel több, mint egy éve azt halljuk, hogy a vírus elleni küzdelem egyik leghatásosabb eszköze a társadalmi érintkezések csökkentése. Így nagyobb veszélyben érezhetik magukat a családok azzal, ha a gyerekeik visszatérnek a közösségbe.

De mi a helyzet a gyerekekkel? Az ő igényeik is számítanak? A digitális oktatással ugyanis jelentősen megnőtt a képernyő előtt töltött idő. Ez nem is csak az oktatás idejére érvényes, hanem a társas kapcsolatok hiányában a gyerekek gyakrabban fordulnak a digitális oktatás során számukra már megszokott platformok felé.

Ez semmiképpen sem jó. Az Egészségügyi Világszervezet is foglalkozott már a témával, jóval a Covid előtt. Több tanulmány született a képernyőidő káros egészségügyi és szellemi hatásairól.

Családok nehéz helyzetben

Háromágú így ez a mérleg: egészségügyi kockázatot jelenthet, ha a gyermek hazahozza a vírust, ennek gazdasági következménye is lehet a család számára, és ott vannak a hétfőn újrakezdésben érintett gyerekek, akik társas kapcsolataikat legnagyobbrészt a köznevelési intézményekben élik meg.

Lehet egységesen kezelni a helyzetet, hogy minden családnak megfelelő legyen? Nem hinném. Ahol a szülők kénytelenek a családfenntartás érdekében bejárni a munkahelyükre, ők bizonyára készek nagyobb egészségügyi kockázatot vállalni. Nyitottabbak arra, hogy a gyermekük visszatérjen a köznevelésbe. Azok a családok, akik akár nehézségek árán is, de meg tudják oldani otthoni munka mellett is a gyermekeik felügyeletét és a digitális tanulással együtt járó támogatást, ők lehetnek most bizonytalanabbak.

Mivel a családfenntartás számukra megoldott, az egészség védelme állhat a fókuszban. Vajon ők nyugodt szívvel elengedhetik hétfőn gyermeküket? A szülő nem dönthet erről, hiszen a jelenléti és a digitális oktatás párhuzamosan nem megvalósítható. Harmadikos fiunk által tapasztaltuk, hogy hiába vállalná egy teljes osztály a fenti kockázatokat figyelembe véve a digitális oktatás folytatását, s ebben partner lenne a tanítónő is, az engedélyt ehhez nem kaptuk meg.

Hogyan kezdődik az iskola hétfőn?

Hétfőn mégis az osztály csak kis része kezdi meg a jelenléti oktatást. A többieknek sem szükséges orvosi igazolás, elég egy kérelmet küldeni az igazgatónak, aki megadja a távolmaradási engedélyt. Aki iskolába viszi a gyermekét, attól azt kérik, hogy tanítás után vigye haza, hogy délután minél kevesebben legyenek az iskolában.

Pedig van olyan iskola, ahol az igazgató úgy döntött: ő nem vállalja az egészségügyi kockázatot azzal, hogy megnyitja az iskolát az alsósoknak, így ők is a tervek szerint a felsős osztályokkal együtt kezdenének májusban. A helyzet még így is bizonytalan. Családonként más lehet a fontossági sorrend, amely szerint vállalják a hétfői kezdést vagy sem.

És a gyerekekre odafigyelünk? Őket minderről mikor hallgatjuk meg?

Fotó: Szerző

Müllner Helga

Újságíró és szociálpedagógus vagyok. Dolgoztam napilapnál, s most jelenleg a Szoknya és Nadrág Magazin olvasóinak írok.

Újságíróként az inspirál leginkább, ami körülöttem van. Az élet valódisága érdekel. Szeretek megfigyelni, beszélgetni, jelen lenni, kérdezni. Szeretek játszani. Érdekelnek az emberek. Szeretek róluk írni.

Szólj hozzá!

Van gondolatod, tapasztalatod a témában? Írd meg a véleményed vagy történeted a Facebook-oldalunkon – kíváncsiak vagyunk, te hogyan látod!

Oszd meg a cikket!

Ha úgy érzed, másnak is adhat ez a cikk valamit, oszd meg bátran – egy jó gondolat néha messzebb gyűrűzik, mint hinnénk.

Ha tetszik a magazin:

Támogass bennünket, hívj meg egy kávéra.

 

Olvasd el ezt is

Jóllét, ami továbbgondolkodtat

Válogatott írások testi-lelki egyensúlyról, önismeretről és az emberi létről.

Ebben a válogatásban olyan cikkeket szemlézünk, amelyek túlmutatnak a felszínes jóllét-tanácsokon. Gondolatébresztő írások test és lélek kapcsolatáról, életmódváltásról, belső munkáról – hogy a mindennapi jól-létből valódi jóllét lehessen.
Az élet sokszínű, ahogyan mi magunk is azok vagyunk.

Témáinkat az életből merítjük, írásainkkal az élet valódiságát mutatjuk meg.

Tőlünk neked.

Iratkozz fel a hírlevelünkre

Lépj be az Olvasói Sarokba különleges tartalmakért!
© 2017-2025 Szoknya és Nadrág Magazin – Minden jog fenntartva.