Három évvel ezelőtt könyvet írt arról, hogyan váljunk alkalmazottból cégtulajdonossá. Nem rejtve véka alá, milyen akadályokon jutott már addigra keresztül, ahogyan azt sem titkolta el, milyen célokat szeretne elérni. Most, hogy túlszárnyalta önmagát, már másként nyomja, de még mindig nyomja a gázt.
Dallos Zoltán vállalkozóval belvárosi irodájában találkozunk Budapesten, egy viszonylag nyugodtabb hétköznap délelőtt. Előre jelzi, hogy pontosan mennyi idő áll a rendelkezésünkre ehhez a beszélgetéshez, ami idő alatt viszont kizárólag nekünk szenteli az idejét. Pontosan tudja mivel jár az én munkám is.
Mert az általa vezetett médiavállalkozásnak is van saját magazinja, aminek működtetése szinte eltörpül a vizuális megjelenés mellett, ugyanis a DLX Media leginkább a videós tartalomgyártásban mozog, nem is akárhogyan.
Alkalmazottból vállalkozó
Dallos Zoltán könyve jó. Hasznos, kézzel fogható tippeket ad az olvasóinak. Hiába telt el a könyv megjelenése óta csaknem három év, cseppet sem avult el. Talán pont azért nem, mert pont Zoltánra jellemzően íródott: előremutatóan, lendületesen.
Ezért is érdemes Dallos Zoltánt követni, legyen szó bármelyik csatornájáról, ahol ő, vagy a vállalkozásának valamelyik szegmense feltűnik, mert mindenhol lendületes, modern és előremutató. Egy konkrét példával élve: a digitális nomád vállalkozói létről már a három évvel ezelőtt megjelent könyvében is konkrét példával szolgált, holott sokan még ma sem tudják, kit is hívunk digitális nomádnak.
Eláruljuk: azt, akiknek a munkájához elég egy laptop, és a bárhol elérhető internet. Vagyis a világ bármelyik pontjáról dolgozhat, akár a legpuritánabb vagy legegzotikusabb körülmények közt is. Ahogy a digitális nomádnak tetszik, kötetlenül.
Dallos Zoltán nem tartozik közéjük, bár kétségkívül szeret utazni. Vállalkozásának egyik pillérét maga az utazás teszi ki.
Tényszerűsítve érdekeltségeit: Az első pillért jeleneti az Üzlet és Utazás üzletág, ami elérhető egy online magazinon és YouTube videókon, az Alkalmazottból Vállalkozó című könyv és az aköré épített kommunikáció teszi ki a második pillért, a harmadik és egyben legerősebb láb pedig a DLXMedia.
Brandépítés első perctől
Azoknak, akik személyesen nem ismerik Zoltánt, talán soknak tűnhet, hogy ennyi lábon áll. Hogy tisztábban lássunk, megkérem mondja el, hogyan mutatkozna most be, mit mondana el önmagáról ki ő, ha egy ismeretlen megkérdezné?
Így válaszol: – Olyan vállalkozó vagyok, aki próbál lépést tartani a mai kommunikációs és technikai eszközökben, megoldásokban, hogy ezekben Up to date legyek. Mert mindig is érdekelt, hogyan lehet megfogni az emberek figyelmét.
Zoltán pontosan így is tesz. Állandó mozgásban és kommunikációban van különféle emberekkel. Vagy másokat interjúvol meg – ezeket a beszélgetéseket megnézhetjük a YouTube csatornáján –, vagy éppen más cégeknek, vállalkozóknak igyekszik csapatával kiépíteni azt az utat, amin keresztül az ügyfeleik felhívhatják saját célcsoportjuk figyelmét önmagukra.
– Már az alkalmazotti létemben is voltak olyan lépések, mindegy milyen pozícióban voltam, amik a saját személyes, illetve vezetőként a csapatom márkaépítését, brandépítést erősítették – gondol vissza arra, hol is kezdődhetett el benne, hogy később másoknak segítsen ismertté válni a saját iparágában.
A kérdés kihagyhatatlan: ‒ Mióta tudod, hogy mi szeretnél lenni?
‒ Azóta, hogy megkaptam az első telefonomat és pózoltam a tükör előtt, hogy menedzser leszek, akkor éreztem, hogy tudom mi akarok lenni. Aztán amikor ez megtörtént, sofőrje lettem húszévesen egy kiemelkedő üzletembernek, és mint a filmekben onnantól öltönyben jártam, innentől csak öltönyös munkám volt, először mint szakértő, aztán mint bankfiók és régióvezető, majd az energetikai szektorban is egészen addig, míg vállalkozó lettem.
‒ Szereted az öltönyt?
‒ Ad egy tartást az embernek, de ma már nem csinálok ügyet az öltözködésből. Bárhol elvagyok egy egyszerű pólóban és farmerben. Egy gyenge pontom van: a jó minőségű cipők. 36 pár van most, mindegyikre úgy vigyázok, hogy ötévesen is úgy nézzen ki, mintha az új lenne. Van egy kis pucolószettem, amivel rendszeresen elvonulok.
Multipotenciálisan sem árt delegálni
Zoltán igazi multipotenciális egyénnek vallja magát, akiknek pont az a jó, hogy sok mindennel foglalkozhat akár egyszerre is. – Sokáig azzal nyugtattam magamat, ez van, én ilyen vagyok, de ma már tudom, addig célszerű több dolgot csinálni, kipróbálni, míg nem találja meg az ember azt az egyet, ami igazán neki való. Ami egy cég életében sincs másként.
Ugyanakkor beismeri, hogy a saját vállalkozásában a különféle pillérek összeérnek, egymást támasztják. És ahhoz, hogy jól haladjon kétség kívül delegálnia kell.
– Egy-két évente kontrollálom magamat különféle személyiségi teszteken, hogy objektív tükröt kapjak magamról. Alátámassza azt, amit magamról érzek, tudatosítsa, hogy miért vagyok olyan, amilyen. Vagy éppen az ellenkezőjét mutassa meg annak, amit magamról gondolok ‒ meséli el.
Hozzáfűzi: – A DISC teszten kiderült, a dominancia és a befolyásolás terültén meglehetősen erős vagyok, míg a kitartás és a szabálykövetés területén inkább gyengébb kapacitást mutatok. Éppen ezért is kell delegálnom a feladataim sokaságát, amihez muszáj bíznom emberekben, mert nagyon kevés az, amit meg tudok jól csinálni egyedül.
Dallos Zoltán: Csak nyomni kell a gázt
Dallos Zoltán mára már túlszárnyalta mindazt, amit kezdő vállalkozóként remélt önmagáról. Vállalkozása a DLXmédia elsősorban szakértői márkát épít kis- és középvállalkozásoknak, szöveges, képi, hang és videó anyagok tartalomgyártásával. Készítenek podcast anyagokat, cégbemutatkozó videókat, termék illetve szolgáltatás népszerűsítő kisfilmeket.
Könyvéről elmeséli, hogyan készült el: – Nem tudok jól írni. Így delegáltam a feladatot egy szakértőnek. Az íróval fejezetenként volt egy-egy megbeszélésünk, amikor felmondtam neki miről is szóljon az adott rész. Tollba mondtam, ő meg pontosította, szépen megfogalmazta.
Arról, hogy a könyvét esetleg újra kiadná Dallos Zoltán, azon már nem gondolkozik, inkább a DLXmedia szolgáltatásához látna érdemet szakmai könyvet írni, ami a mostani céljait jobban támogatná, olyan könyvet, amivel az ügyfeleiknek nyújtana kézzel fogható segítséget.
– A fókusz most máson van, tartani magamat ahhoz hogy, amíg nem érem el azt a célt, amit kitűztem, addig ne akarjak semmi újba belekezdeni, egy könyv megírásába sem. Mert végre megtaláltuk, hogy a vállalkozásban mi az igazi erősségünk, amihez már csak nyomnunk kell a gázt, erősen.
Befejezésül megkérdezem mi az, ami számára a sebességtartásban erőt és feltöltődést jelent, mert a könyvében olvastam egy komoly szívműtétem esett át korábban.
‒ A különféle külföldi utak ugyan nekem munkát is jelentenek, mert bizonyára lesz belőle valamilyen anyag az Utazás és Üzlet magazinba vagy YouTube csatornára, de a külföldi utakban nekem tényleg az a jó, hogy kiszakadok a hétköznapokból. Kiszakadok, mert a komfortzónán kívülre jutok, és hiába van már mindenhol wifi, a digitális nomád élet akkor sem nekem való. Nem akarok a napsütésben dolgozni. Viszont a repülőutakon, ahogy felvillan az öveket ki lehet kapcsolni jelzés, onnantól én nagyszerűen el tudok merülni a munkába arra a pár órára úgy, hogy engem az is kikapcsol.
Fotó: DLXMedia