Egy nyári tábor teljesen más, mint az iskola. Egy táborba általában különféle korosztályú gyerekek jelentkeznek. Mégis, öt nap alatt hihetetlenül jól össze tudnak szokni a gyerekek. Mindenki másban jó, s jó, ha ezt a saját bőrükön is megtapasztalják.
Az érzékenyítés is helyet kap ilyenkor, azzal, hogy sokféle gyerek van egy helyen. Mindenki ugyanarról a startvonalról indul hétfőn, hiszen ez egy teljesen új közeg mindenki számára. Hiába ez egy nyári tábor, ilyenkor is fejlődnek – mondhatjuk úgy is, hogy tanulnak – a gyerekek. Attól függően, hogy ki milyen képességeket tud az öt nap alatt elsajátítani, annak megfelelőn jut el pénteken addig, amikor is már teljesített egyfajta kihívást önmagával szemben.
Számháborúzás, kenyérkenés közben tanulnak
Tanulásnak sok minden nevezhető. A nyári táborban természetesen nem összeadni, kivonni tanulnak a gyerekek, és általában nem memorizálnak képleteket sem. Talán nem is gondolnánk rá, hogy például egy számháborúzásban milyen sok készséghez juthat hozzá egy óvodás és egy iskolás gyermek is.
A nagyobbak tudnak a kisebbeknek segíteni, míg az iskolában hasonló korú gyerekek járnak egy osztályba, sok gyermeknek pedig testvére sincsen. A vizes tevékenységek népszerű elemei a szünidei táboroknak. Ha nem szerepel strand meglátogatása a programok között, akkor lehet vízilufi csatázni, vagy vízipisztolyozni. Ezekből is sokféle fejlesztő tevékenységet ki lehet hozni. Építhetnek ereszcsatornákat, megnézhetik, hogy ezek hogyan kapcsolódnak egymáshoz.
Egy nyári táborban mindig kialakul egy rendszer. Ezt jó bevonni a mindennapi tevékenységekbe is, például az étkezésekbe. Elkészíthetik ők az uzsonnájukat. Mindenki a saját képességeinek megfelelő feladatot végzi el. Aki egyik nap a kenyeret kente, a következő nap megpróbálkozhat az uborkaszeleteléssel. Mindez a csapatmunkát fejleszti. Együtt csinálnak valamit, a saját határaikat ki tudják tolni.
Más ezt így együtt, tábori körülmények között elvégezni, mint otthon. Teljesen hétköznapi dolognak tűnik, de a gyereknek ez hatalmas élmény, hogy csapatban dolgoznak, és a végén van egy végtermék, amit együtt fogyasztanak el.
Mozogni és koncentrálni – mindkettő egyaránt fontos
A tábor tematikájától függően az a legideálisabb, ha nem csak egyfajta tevékenységet végeznek minden nap. Például egy sakk táborban is lehet focibajnokságot rendezni, ahogyan a focitábort is feldobja, ha például ebéd után az agyukat is „megtornáztathatják” a gyerekek mondjuk egy asszociációs játékkal. Esős idő esetén akár egy kisebb szobában is lehet vetélkedőket rendezni, akár még „szabadulószobát” is kialakíthatnak a szervezők.
Táborozni elsősorban az általános iskolások szoktak, körülbelül tizenkét éves korig. Természetesen a tábor témája meghatározza a felső korhatárt. A szülők általában egy iskola előtt álló, de még nagycsoportos óvodást már szívesen íratnak táborba, hiszen ők már képesek egy 40-45 perces foglalkozáson végig koncentrálni, amit persze meg lehet szakítani szünetekkel.
Az iskola előtt álló korosztályt teljesen máshogy kell kezelni egy táborban. Ők még nem annyira önállóak, a szabályrendszerük még nem alakult ki. A nap második felében azért még elfáradnak. Ezt oldani kell, hogy az élmény megmaradjon. Erre alkalmas lehet egy pihenősarok, vagy ha délután egyszerűsített feladatot kapnak, amely azért már inkább a relaxációról szól.
Az iskolák, egyesületek, szervezetek, de akár az egyházak is többféle tábort kínálnak, amelyek főleg tematikájukban térnek el egymástól. Lovastábor, focitábor, sakktábor, jógatábor, kincskereső tábor, lovagképző tábor, utazótábor, kézműves tábor – hogy csak a legnépszerűbb táboros témákat említsük. A választás nehéz is lehet, egy gyermek általában egy táborba jut el a nyáron. Éppen ezért érdemes felkészülni a táboros alkalmakra, és néhány szabályhoz igazodni, hogy az élmény kitartson a tábor végéig.
Egy nyári tábor kiválasztásának szempontjai
1. A tábor tematikája passzoljon a gyerek habitusához
Talán ezt a legegyszerűbb betartani. Aki év közben is focizik, az szívesen van ott a focitáborban. Nem érdemes nyáron kísérletezni. Ha a gyermek szereti az állatokat, de nem jár még lovagolni, ne egy lovastáborban ismerkedjen meg a lovakkal. A megfelelő tematika kiválasztása azért is fontos, hogy élmény legyen a tábor, ne nyűg. A motiváció egy tábor esetén is fontos.
2. Ha lehet, legyen ott ismerőse
Egy tábor mindig ismeretlen terep, sok az újdonság. Új emberek, új szabályok, alkalmazkodni kell a programokhoz. Jó, ha legalább valakit ismer a gyermek a táborban: iskolatársat, szomszédot. Ez főleg a kisebbnél számít. Megoldás még, ha egyezik a testvérek érdeklődése, együtt is táborozhatnak.
3. Éhesen és kialvatlanul nem jó táborozni
Bár a nyári tábor nem iskola, mégis fel kell időben kelni, alkalmazkodni kell másokhoz, az új helyzethez. Mindez nehezebb éhesen és fáradtan. Indulás előtt inkább reggelizzen, legalább egy keveset, és legyen nála némi nassolnivaló. A kulacsról se feledkezzünk meg.
4. A szabályokat itt is be kell tartani
A táborban is vannak szabályok, még ha nem is a tanulásé a főszerep. A szülőknek is tudatosítani kell a gyerekekben, hogy figyeljenek a táborszervező felnőttekre. Természetesen minden résztvevő érezze jól magát, de egy táborban sem megengedett minden. A gyermek vigyázzon magára és másokra is.
Kép: az Építs, fejlődj nyári táborában készült Biatorbágyon.
Forrás: ITT