A karácsony közeledte általában dilemmát okoz a szülőknek: milyen ajándék kerüljön a gyerekeknek a fa alá? A vágyott játékok mellett sokszor szeretnénk valamilyen hasznos ajándékot is adni. Ami fejleszt, de ugyanakkor élvezetes is. Nehéz eligazodni a választékban. Mi alapján válasszunk? A választási szempontokról a FejlesztőKuckó alapozó fejlesztőivel beszélgettünk. Akik tippeket adnak ahhoz is, hogyan, mivel segíthetjük elő gyermekünk fejlődését otthon, észrevétlenül. A közös játék még mindig a legjobb időtöltés a gyermek és a szülő között.
A gyermekeinknek szánt karácsonyi ajándékvásárlás sok szülőnek okozhat fejtörést. Pedig olykor jó lenne, ha valaki más kitalálná, hogy mit tegyünk szépen becsomagolva a karácsonyfa alá. Mondjuk éppen az, akinek a gyerekek sokszor megfogalmazzák, leírják a vágyaikat – nevezhetjük őt Mikulásnak, Jézuskának, vagy angyaloknak akár.
Mert nehéz eligazodni a játékkínálatban, és kiválasztani a megfelelőt. Olyat, aminek gyermekünk örül, és még hasznos is, mert mondjuk fejleszt. Ugyanis sokszor ez is szempont vásárlásnál. De mitől fejlesztőjáték egy játék?
A játék soha ne legyen teher
Szőllősi Klaudia és Apáti Szabolcs fejlesztő-, és óvodapedagógusok, a FejlesztőKuckó Fejlesztőház szakemberei szerint sokszor az üzletekben sem egyértelmű a szülőknek megtalálni ezeket a játékokat. Mert sok olyan tárgyra ráhúzzák, hogy fejlesztőjáték, ami egyáltalán nem is fejleszt. Csak éppen hangzatos nevük van, esetleg reklámozzák, csillog, villog, megakad rajtuk a szemünk, és könnyebben vásárlásra csábítanak.
A szakemberek szerint gyakorlatilag minden játék fejlesztő hatással bírhat. Olyanok is, amelyekre nem is gondolnánk elsőre. A fő kérdés az lehet, hogy milyen készségeket, képességeket szeretnénk fejleszteni?
– Óvodapedagógusként az a hitvallásom az, hogy a legkisebbeknél, 3-4 éves korban a szabad játék az, ami legjobban fejleszt. Ez a gyermek által választott tevékenység, és lehet akár szerepjáték, gyakorlójáték, konstruálójáték. Ha a szabad játékban megtalálja az élményt, akkor rengeteget tanulhat már ebből is – fogalmazza meg tapasztalatait Apáti Szabolcs.
Otthon a szülővel ez hogyan valósulhat meg? A szakemberek szerint az elektronikai eszközöket célszerű elő sem venni, amíg a gyermekkel játszik a felnőtt. A legjobb azt játszani a gyermekkel, amihez kedve van. A legegyszerűbb játékfolyamatot is tudja a szülő úgy „irányítani” akár babák, pónik, kisautók bevonásával, hogy az fejlesztő legyen.
Megszámolhatják őket közösen, vagy rendezhetik színek, vagy méret szerint csoportokba. Mindennél fontosabb, hogy ilyenkor a felnőtt is váljon gyerekké. Adja át magát a tevékenységnek.
– Akkor lesz jó egy játék, ha a gyerek partnereként érzi a szülőt. Nem megy közben a tévé, nem matatunk a telefonnal. A szülő is váljon gyermekké, adja át magát a játék adta örömnek. Mert a gyerek is akkor engedi el magát, ha a szülő is – érvel Szőllősi Klaudia.
Fejlesztőjáték karácsonyra
Hogy ez a közös tevékenység időben mennyit jelent, azt nem lehet, és nem is kell meghatározni. Az ideális idő családfüggő. Az öt perc is lehet minőségi, és a félóra is lehet teljesen elpocsékolt, ha játék közben másra figyel a szülő.
Ha már karácsonyi ajándék a téma: mégis, milyen fajta játékok fejlesztenek? Azt kell megtalálnia a szülőnek, hogy a gyermekét éppen miben szeretné erősíteni. A szülő ebben akár kérhet külső segítséget. Ha óvodás korosztályú a megajándékozott, akkor akár a gyermek óvodapedagógusától.
Ajándékozásnál szempont az is, hogy szép legyen a játék. Egy időtálló, minőségi fajáték amellett hogy hasznos, fejlesztő, szép ajándék lehet. Márkák tekintetében érdemes figyelni a Little Dutch-ot, az Egmont Toys-t a Djeco-t, a Kindsgut-ot, a Vilac-ot, a Tender Leaf Toys-t, a Plan Toys-t.
Ezektől a gyártóktól kereshetünk mívesen megmunkált, szemet gyönyörködtető fa puzzle-kat, formaillesztőket, mágneses öltöztetőket, de akár szerepjátékhoz szép és letisztult járműveket, babákat, babaházakat, játék konyhákat és konyhai eszközöket.
A LÜK és LOGICO készletekkel adott készségek fejleszthetők már óvodáskortól, a LÜK esetében egészen a gimnáziumig, míg a LOGICO a kisiskolás kor végéig szól. A szakemberek ezen fejlesztőfeladatokkal kapcsolatban felhívják a figyelmet arra, hogy a választásnál a gyermek készség, képesség szintjét kell elsősorban nézni.
Egy négy-öt éves gyermek is elérheti egy hat-éves szintjét, akkor lehet számára idősebb korosztálynak szóló készletet vásárolni, de van olyan iskola előtt álló gyermek, akinek lehet, hogy inkább az ötéves korosztály feladataira van szüksége, hogy abban legyen biztos a tudása.
Mit fejleszthet a fejlesztőjáték?
A szivárvány kavics játék sokféle színű és formájú kavicsot rejt. A készletben feladatkártyák is vannak, azokon különböző kaviccsal ábrázolt képek, különböző nehézségi fok szerint, ezeket kell leképezni a gyerekeknek. Már a háromévesek is játszhatnak vele, és akár építésre is használható. Az összpontosítást, a figyelmet, a koncentrációt, a térérzéket, a kreativitást, a finommotorikát, és a matematikai készségeket is fejleszti.
A tangram játékok bizonyos fajtái már óvodás kortól ajánlottak, de felnőtteknek szóló tangram is létezik. Ez a fejlesztőjáték különböző formájú és méretű geometriai alakzatokat tartalmaz, és ezekből a formákból kell kártyák alapján képeket kirakni. Itt is egy képet kell értelmezni és megvalósítani. A formák elforgatásával már bonyolultabb ábrák is kirakhatók, ami már a logikai gondolkodást is fejleszti.
A geotábla gumis képalkotó játék. Az alapja egy szöges tábla, amelyen a színes gumik segítségével lehet alakzatokat kirakni. A finommotorikát, a taktilis érzékelést is fejleszti. A gyermeknek arra is kell figyelnie, hogy meddig húzható a gumi, hogy ne szakadjon el, hogyan fogja meg a gumit vagy hogy melyik irányba húzza?
A memóriajátékokkal sokféleképpen játszhatunk. Ellentét párokat, árnypárokat, állatok lábnyomát, esetleg élőhelyét kereshetjük, az idősebb gyerekekkel kirakhatunk a képekkel sorozatokat. A tapintós-érzékelős játékokkal a taktilis érzékelés fejleszthető.
A társasjáték is jó alternatíva, ha azt szeretnénk, hogy fejlesztőjáték legyen a karácsonyfa alatt. Már egészen kis gyerekeknek is léteznek társasjátékok, amelyek elősegítik a szociális készségek fejlődését, a társasjáték szabályai lehetővé teszik, hogy fejlődjen az együttműködési készségük. A dobókocka a matematikai készségeket gyakorlására is jó. A menetirány betartása miatt az oldalak iránya is rögzül vele. A társasjátékok előnye, hogy a család, a barátok együtt tudnak játszani, s akár tizenéves korban is alternatíva lehet a játékra.
LEGO: az élő matematika, az írás-olvasás előkészítője
A jó fejlesztőjáték attól jó, hogy a gyermek nem tudja, hogy azzal azért „kell” játszania, mert valamilyen készsége, képessége fejlesztésre szorul. A LEGO talán világszerte a legismertebb játék, mégsem biztos, hogy belegondolunk, mennyi mindenben segíthet.
A fejlesztőpedagógusok alig győzik sorolni a LEGO-ban rejlő lehetőségeket. Matematikai készségek, a LEGO elemekkel láthatóvá válik a matematika: például az elemekkel szemléltethetjük az osztást, megnézhetjük, melyik elem nagyobb, kisebb, milyen színű?
Fejleszti a vizuális észlelést, a finommotorikát, a taktilis érzékelést, a szem-kéz koordinációt. De a LEGO-val lehet sorozatot kirakni meghatározott színű és méretű kockákkal. Ez már akár iskola előkészítő feladat is lehet. Ha balról jobbra tesszük le egy alapra a LEGO elemeket, akkor az egy jó gyakorlat akár írás, olvasás előkészítésére.
– Ha egy LEGO elemekből álló fal megépítésére gondolunk, és például meg kellene erősíteni az építményt egy kötőelemmel, akkor a gyermeknek már át kell látnia ok okozati összefüggéseket is. Ez már logikai gondolkodás. Az építkezésbe sokszor belemerülnek a gyerekek, tehát a LEGO fejleszti a koncentrációt, figyelmet, kitartást. Egy alaplapon egy fal megépítése során ugyanaz a mozdulat ismétlődik folyamatosan, ahogyan pakolják az elemeket. Lényegében nem feladatnak hat, hanem azt érzik közben, hogy de jót építettem. Ha ugyanezt kellene csinálniuk egy nyomdával, vagy ragasztgatással a lap szélén végig, akkor azt már lehet nem végeznék olyan szívesen, mert azt már feladatként élné meg – hívja fel a figyelmet a LEGO további előnyeire Apáti Szabolcs.
LEGO, mint szerepjáték és információ átadó
A LEGO alapja lehet szerepjátéknak is, amelyet akár a LEGO figurákkal személyesíthetnek meg, vagy az építményeknek adhatnak funkciót. A szakemberek szerint ez lehetőséget ad arra, hogy a szülőkkel együtt beszélgessenek az adott témáról. Például, ha várat építenek közösen, akkor arról, hogy mikor éltek várakban az emberek, kik a lovagok?
A fiaink mostanában várost építenek, szállodával, ahol szobát ad ki az egyik figura a másiknak. Gyakran az édesapjukkal játszanak. A fejlesztőpedagógusok szerint a tematikus játék felkeltheti a gyermekek érdeklődését, így a játékkal olyan információhoz juthat, amely így jobban rögzül.
LEGO-val kapcsolatos beszélgetés alapja lehet például egy Ninjago készlet kapcsán, hogy kik a nindzsák valójában, mit tudhatunk róluk? Így lehet a játék közös kapcsolódási pont a szülő és a gyermek között.
A kreativitást hosszú távon az ömlesztett LEGO jobban előhozza, azzal jobban tud szárnyalni a gyerekek fantáziája. Egy érdekesebb, vagy vágyott LEGO készlet pedig a szerepjáték funkciója mellett a gyermekben a leképezés készséget fejleszti azzal, ahogyan az útmutató füzet alapján megépíti az elemekből a játékot. Hiszen egy sík képből kell így egy térbeli alakzatot létrehozni.
A fejlesztőjáték otthon
A fejlesztőpedagógusok szerint a karácsony ne feltétlenül csak a kézzel fogható játékokról szóljon, az együtt eltöltött idő ugyanolyan értékes. A téli szünetben több lehetőségünk van a közös otthoni elfoglaltságokra, amelyek ugyanúgy fejlesztő hatással bírnak.
A közös sütés, főzés során például fejlődik a finommotorika, ha hagyjuk a gyerekeket tésztát gyúrni. A hozzávalók kimérése az idősebbeknek ad fejlesztő feladatot, az asztalterítésben – amely szintén az irányok elsajátításában segít – már az óvodások is segíthetnek.
A mézeskalács díszítése az írás előkészítéséhez ad alapot. Az olyan alapműveletet, mint a festés is megbolondíthatunk, ha például üveggolyót, villát, kanalat adunk a gyerkőc kezébe. Szívószállal pedig odafújhatják a festéket a papírra.
Az otthoni fejlesztőfeladatokhoz sokszor nem szükséges semmi extra kellék, vagy kézzelfogható fejlesztőjáték. Szülőként elegendő annyi minőségi időt szánunk a közös programra, amikor csak a gyerekre tudunk figyelni.
A társasjátékokról az Instagram oldalunkon talál további információkat még: ITT