Van egy nyomozó. Egy krimiben mindig van. Ezúttal egy férfi – és mellette nem hivatalosan egy nő. És persze egy gyilkosság. Majd még egy. Aztán újabb halálesetek. A cím nem véletlen: a részletek a lényeg. Csakhogy ezek egy tízrészes amerikai sorozatban nem mindig úgy jelennek meg, ahogy megszoktuk. Ez a sorozat inkább szórakoztat, mint tanít vagy drámázik – mégsem súlytalan.

„Death and Other Details”– ez az eredeti címe annak a nyughatatlan, lendületes amerikai kriminek, amely tíz epizódon át vezet végig egy –majd egyre több– bűntény felderítéséig. A helyzet akár tűnhet ismerősnek is: ha olvastunk már Agatha Christie krimit, láttuk Hercules Poirot-t a képernyőn, vagy belefeledkeztünk a „Gyilkos a házban” (Only Murders in the Building) sorozat három évadába. Merthogy klasszikus rejtélyt kapunk modern köntösben: egyszerre tűnik húszas évekbelinek és teljesen mai történetnek. A halál és egyéb részletek sorozatban vannak Insta-sztorik, kamerafelvételek és technológiai nyomok keverednek old school detektívmunkával, korabelinek tűnő jelmezekkel.

Ez egy olyan sorozat, amit jó nézni. Nem ajánlom háttértelevíziózáshoz, főzés-vasalás-barkácsolás közben, mert figyelni érdemes. Itt figyelni kell – a képekre, az apró elcsúszásokra, a karakterek reakcióira: ahhoz, hogy megoldjunk bármilyen bűntényt, először meg kell tanulnunk átlátni az illúziókon. A sorozat nemcsak a rejtéllyel tartja fenn a figyelmet, hanem a látványvilágával is: minden jelenet egy kicsit túl tökéletes, ami mögött mindig ott lapul valami baljós.


A felrobbant autóban egy anya ült

A sorozat nyitánya egy robbanás – egy anya meghal egy kék Volkswagenben, a 11 éves lánya, Imogene Scott (Violett Beane) jelenlétében. Az anya a milliárdos Lawrence Collier (David Marshall Grant) asszisztense volt, így a Collier család nemcsak saját halottjaként tekint rá, de magához veszi az árván maradt kislányt is.

A család látszólag a gyermek védelme mellett áll, felkérik Rufus Cotesworth-t (Mandy Patinkin) a világ legjobb nyomozóját, hogy derítse ki, ki ölte meg az anyát és miért. A nyomozó összebarátkozik és ígéretet tesz a lánynak és önmagának, hogy feltárja az igazságot. Ám nem tartja a szavát, a tizenegy éves Imogene teljesen összetörik, amikor a férfi hirtelen megoldatlanul hagyja az anyja ügyét és eltűnik.

A nyomozó eltűnésének van oka, figyelni kell, mert a részletek beszélnek, a látvány szép, de mindig rejt valamit, és a szereplők többek, mint ahogy elsőre gondolnánk.

Halál és egyéb részletek

A történet tizennyolc évvel később folytatósik, és igazán itt kezdődik el. Újra találkozunk a már felnőtt Imogene-el, a Collier családdal – ezúttal egy óceánjáró luxushajón, az SS Varuna fedélzetén, ahol Lawrence visszavonulását ünneplik. A fedélzeten összegyűlik a család, üzleti partnerek, régi ismerősök – és egy gyilkosság. A lány akarva-akaratlanul a rejtély közepén találja magát. Újra ott van Rufus is. Vajon ezúttal másként lesz?

A Halál és egyéb részletek sorozat bátran játszik az idővel: vissza- és előreugrál, hogy mi, nézők, is elveszhessünk a részletekben. A történet nem lineárisan bontakozik ki, inkább rétegenként hántja le a felszínt a szereplőkről és a helyzetről. A zárt tér – a hajó – még feszültebbé teszi a hangulatot. Itt mindenki gyanús. És mindenkinek van valami vesztenivalója. A gyilkos éppúgy lehet valamelyik elkapatott, felfuvalkodott vendég vagy éppen az egyik kimerült, elcsigázott legénységi tag is.

Imogene nem tehet mást, minthogy újra megbízik Rufus-ban, a világ egyik legjobb nyomozójában. Vajon ezúttal másként lesz, most nem hagyja Rufus cserben Imogene-t?

Fotó: Disney