Legó-elemek segítségével játékosan tanítja és bővíti a már megszerzett természettudományi ismereteket a nemzetközileg elismert Young Engineers program, amelynek képzéseivel hazánkban országszerte már több helyszínen találkozhatnak az érdeklődő gyerekek. Biatorbágyon és környékén, Sopronban és környékén, Budapest több kerületében tanulhatnak játszva a gyerekek. Ahol mozgó robotokat és egyéb motorizált mechanikai szerkezeteket építenek, vagy gyakorlatban láthatják a szíjhajtást legó-elem segítségével. Mindezt nem a laptop előtt ülve, hanem a 21. század kihívásainak megfelelően a gondolkozásukat és a problémamegoldó képességüket előtérbe helyezve.
A Young Engineers egy 2008-ban indult nemzetközi program, amelynek legfőbb célja, hogy felkészítse a gyermekeket a 21. századi élet változó kihívásaira. Korunkban a természettudományi ismereteknek egyre nagyobb a jelentősége, miközben egyre nehezebb megnyerni hozzá a diákokat.
Ezért fontos, hogy élménnyé tegyük a természettudomány képzést, így szinte észre sem veszik a gyerekek, hogy tanulnak, mélyítik az ismereteiket. Hazánkban 2019-ben szerveztek először a Young Engineers-hez köthető szakköröket, azóta pedig az ország több területén elérhetőek a foglalkozások. Biatorbágyon és környékén az Építs, fejlődj csapata várja a gyerekeket, de elérhető a program Sopron és Szombathely környékén, Gödöllő környékén, Budapest több kerületében is van lehetőség a legó-elemeken alapuló játékos tanulásra.
Ez a program minden olyan általános iskolásnak és érdeklődő óvodásnak szól, akik szeretnek alkotni, új dolgokat létrehozni, és a tudásukat legó-elemekkel a gyakorlatban kipróbálni.
Legó-elemek a gyakorlatban
A képzés több különböző tevékenységet kínál. A Brick Challenge klasszikus mechanikai készségeken alapul, az önálló, kreatív gondolkodást ösztönzi, és már az általános iskola első osztályosai is élvezik. A Galileo Technic foglalkozásokon bonyolultabb modelleket építenek a gyerekek, amelyeket ki is próbálnak, ezáltal fejlődik a problémamegoldó és folyamatelemzési képességük. Ezt a programot már általános iskola harmadik osztályától ajánlják a szervezők.
A Robo Bricks-ben már tabletről vezérelhető robotokat építenek a gyerekek. Ez segíti az algoritmikus gondolkodás és a szoftvertervezés terminológiájának elsajátítását. Negyedikesek számára ez már érdekes lehet. A Robotics már a felsősöket, a középiskolába készülőket célozza meg. Középpontjában a gyerekek programtervezési képességeinek bővítése, a bonyolultabb mérnöki kihívások mechanikai és programozástechnológiai megoldásai állnak.
Kifejezetten óvodásoknak szól a Big Builders program, amelyben ugyan nem legó-elemek a főszereplők, hanem a kisebb gyerekek kezébe való, különböző méretű, színes darabok, amelyekkel nagy fantáziát igénylő módon alkothatnak különböző figurákat.
Problémamegoldó gondolkodás és a 21. század
És hogy miért jó dolog építeni? Ma sokkal nehezebb gyereknek lenni. A világ felgyorsult, a mai gyerekek a rengeteg információtól csak kapkodják a fejüket, nincs lehetőségük elmélyülni az őket valóban érdeklő dolgokban. Minden olyan gyorsan történik, megrettenhetnek az olyan problémáktól, amelyekre nem tudnak olyan gyorsan választ adni, mint amilyen tempóban halad a világ.
A programban minden héten újabb kihívásokkal szembesítik a gyerekeket, amelyek megoldásához az oktatók megadják a szükséges ismereteket és segítséget. Hagynak elég időt arra, hogy a problémakörben elmélyülve a gyerekek maguk alkossák meg a végeredményt. És ha szükséges, egy apró mozzanattal tovább segítik az építés folyamatában, így könnyedén, szinte saját erőből tovább tudnak haladni. Ez növeli a kreativitásukat, az egészséges önbizalmukat.
Ez nem csak egy mérnöki pályára készülő fiatalnak lehet fontos, hanem a 21. században már szinte mindenkinek. Azt sem tudhatjuk most még pontosan, hogy a jövő fiatal mérnökeinek milyen kihívásokkal kell majd szembenézni, de ez a program jó alapot adhat a problémamegoldó gondolkodáshoz.
Játék a képzelet és tudomány határán
Hogy hogyan? A diákok gyakorlatban láthatják a legó-elemek felhasználásával épített valós, vagy olykor futurisztikus mechanikus eszközökön például a szíjhajtást, a sebességváltó működési elvét, a centripetális, vagy centrifugális erő hatásait. Nagyon szórakoztató számukra, amikor összekapcsolják a mechanikus legó-elemeket és algoritmusokat. A robotika programokon részt vevők pedig képesek lesznek arra, hogy egy tableten, grafikus környezetben fejlesztett algoritmusokkal eldoboltassanak a legó-elemek felhasználásával épített robottal egy előre leprogramozott dallamot. Robotokat mozgassanak úgy, hogy azok ne ütközzenek össze, ne essenek le az asztalról, és szükség esetén hozzanak egy doboz üdítőt.
Ez valójában játék és tanulás egyben. Játék, mert a gyerekek motivációját játék elemekkel tartják fenn. Ugyanakkor komoly tanulási folyamat is, mert maguk tapasztalják meg a gyakorlatban a modellek működéséhez szükséges természettudományos ismereteket. Nem abból lesz felnőttként a jó mérnök, aki már kis korától a szobában, egy laptop előtt ült, hanem aki képes átlátni a teljes folyamatot, azok mechanikus és algoritmikus részeivel együtt. Ez a tudás pedig ma már elsajátítható.
Fotók: Építs, Fejlődj!