Autót nők és férfiak egyaránt vezetnek. Manapság már az is gyakori, hogy egy családnak több autója is van, mivel reggelente egy időben több irányba indulnak el a családtagok. Milyen szempontok alapján választ egy nő autót? Mi az, amihez mindenképpen ragaszkodnak autóvásárlásnál? Tényleg csak az autó színe számít? A nők autóvásárlási szokásairól Nyevzgogyin Georgijjal, Mercedes, Volvo, Opel és Kia autómárkákat forgalmazó Autentik csoport munkatársával beszélgettünk.
– Hogyan vásárolnak a nők autót? Például kitől kérnek segítséget?
– Aki nem az autókereskedelemben dolgozik, az általában kér segítséget az autóvásárláshoz. Túl sok az információ ilyenkor, hogy egyszerű legyen a döntés. Egy átlagos autóvásárló sokfelől hallhatja, hogy milyen autót érdemes vásárolni. Egy fiatal lány általában az édesapjával, a barátjával beszéli meg ezt a kérdést. Egy házaspárnál közös döntés, de a férjek véleménye technikai kérdésekben dominánsabb. A szín kiválasztásában és a felszereltség kérdésében viszont a feleségeknek komoly beleszólásuk van. Mindenki utána néz a márkáknak, típusoknak. Nagyon jellemző, hogy a hölgyek inkább emocionálisan döntenek. Ha megtetszik nekik egy autó, akkor ha más változatra, vagy más színre, próbálják valamiért rábeszélni őket, akkor is azt szeretnék, ami nekik először megtetszett.
– Mire kíváncsiak a nők autósvásárlásnál?
– Mennyire kényelmes, milyen vezetni, mekkora a csomagtartója? Van benne ülésfűtés, kormányfűtés? És a szín is lényeges számukra. Nagyon fontosnak érzik a személyes ajánlást, hogy milyen autója van az ismerősének, barátainak. Ha valahonnan kapott egy ajánlást, akkor azt elfogadja, és az alapján dönt. Jelenleg a teljes autópiac fel van bolydulva az alkatrészhiány miatt. Nem érkeztek meg a chipek, az ukrán-orosz válság miatt kábelköteg hiány van. Az autógyártók 2,5 millió autóval kevesebbet gyártanak idén, és várhatóan jövőre is. Előfordulhat, hogy új autóra akár nyolcvan hétig is várni kell. A hölgyeknek nehezebb a várakozást, a hosszú szállítási időt kommunikálni, mert ha eldöntötték, szeretnének minél hamarabb az új autójukba beleülni.
– Milyen típusú autókat keresnek a női autóvásárlók?
– Valaki teljesen a méretet tartja szem előtt a választásnál. Például csak kicsi autót szeretne, mert egy nagy autót nem lát át. Egyre inkább terjedőben van a hölgyek körében is az SUV, a városi terepjáró. Valójában ez nem terepjáró, de az az előnye mégis megvan, hogy magasabb építésű, kényelmesen ki, be szállható autó. Ilyen például a cégcsoportunk kínálatában szereplő Opel Mokka, Opel Crossland, Opel Grandland, a Volvo XC40, XC60. Aki még nagyobbat választana, XC90 is szóba jöhet, vagy a Mercedes GLA, GLC, GLE, illetve Kia Stonic, Sportage, Sorento. Az összes autógyártónál ez a kategória folyamatosan növekedő, nagyon divatos szegmense lett az autómodelleknek. A szedánok, egyterűek, és a kisvárosi autók piacát kezdi elfoglalni.
– Elektromos autót milyen gyakran választanak nők?
– A tapasztalatom az, hogy az elektromos autókat a tech mániások, az úttörők választották. Akik szeretik az újdonságot, szeretik a különleges dolgokat, és ki akarják próbálni. Most kezdik az ügyfelek úgy megszokni az elektromos autókat, hogy a hölgyek számításba veszik. Most már 3-4-500 kilométer hatótávja is van ezeknek az autóknak egy feltöltéssel, és ez folyamatosan csak növekszik majd, ahogyan a technika fejlődik. Így már mindennapos használatra, egy normál életvitelt folytató embernek is megfelelő lehet az elektromos autó. Természetesen egy hasonló benzineshez képest ezek jóval magasabb áron érhetők el. Ez a piac is növekedőben van, azért is történik így a véleményem szerint, mert sok támogatást lehet rá kapni európai szinten. Magyarországon is aktuálisan vannak pályázati lehetőségek, de mivel a keret általában szűkös, nagyon hamar el is fogy, akár pár nap alatt megtelik a pályázati keret. Nyugat-európai országokban szinte korlátlan az elektromos autó vásárlási támogatás.
– Mely színek a legnépszerűbbek, ha autóvásárlásról van szó?
– A nők körében talán a gyöngyház piros, de kedvelik a gyöngyház fehéret is. Van akit az befolyásol, hogy a barátnőjének milyen színű autója van. Van aki csak a feketét hajlandó megvenni. Kék autót nők általában nem szoktak választani. Az autóhiány miatt viszont a szín az, amiről le tudnak mondani.
– Miről nem hajlandóak lemondani a nő vásárlók?
A modellről. Ha eltervezték, hogy egy városi terepjárót szeretnének, akkor azt szeretnének. Lehet, hogy megnézik a másik márkát is, de aki egyszer vezetett magasabb üléspozíciójú autót, sokkal biztonságosabbnak érzi így a közlekedést.
– Az értékesítők akaratlanul máshogy állnak egy hölgy vásárlóhoz?
– Természetesen egy férfi értékesítő még jobban szeretne egy hölgy vásárlónak segíteni. Egy jó kereskedő megpróbál tanácsot adni, jó információkat adni, és lehetőség szerint számára kedvező információkat adni. De egy hölggyel még inkább körültekintőek az amúgy is körültekintő értékesítők. Mert egy férfi alapvetően segíteni szokott egy hölgynek.
– Az értékesítők között vannak nők?
–Igen, és nagyon ügyesek. Jelenleg az értékesítői szakma mélyrepülésben van a termékhiány miatt. Devalválódott a megítélése is, mivel hasonló kereskedelmi ágazatok átlagkeresetben megelőzték az autóértékesítőt. Ha feladunk egy álláshirdetést, jóval kevesebben jelentkeznek, mint tizenöt éve. 2008-2009 után hirtelen bezuhant a piac. Egyik napról a másikra havi szinten a 30-40 autó helyett egy szalon átlagosan 0-5 autót értékesített. Így, mivel kevesebb volt a profittermelési lehetőség, ezért kisebb volt a fizetés is hozzá. A szerviz szolgáltatás viszont továbbra is nagyon erős. A márkaszervizek nagyon szépen prosperálnak.
– Egy nő mit néz meg, mielőtt átveszi az autót?
– Nagyon ritkán jönnek egyedül autót átvenni a hölgyek. Többnyire mindig a segítőikkel érkeznek. Egy autó átadás az egy ünnep. Olykor még masnit is teszünk az autóra. Az átadásnál érezhetően mindig nagy az izgalom. Az autó papírjait átadjuk, utána minél hamarabb az autójukba szeretnének beülni. És a műszaki átadás ezután történik meg. Mindig a vevőnek mutatjuk be az autót, legyen az nő vagy férfi.
– Szervizbe ki viszi a nők autóit?
– A hölgyek többnyire szabálykövetőek. Tehát az előírt szervizeket, ha kapnak róla tőlünk értesítést, akkor betartják. Minden kereskedés a márkaszervizével törekszik arra, hogy értesítse az ügyfeleit, ha eljön ennek az ideje. Azért fontos az éves, vagy kilométeres átvizsgálást elvégeztetni, mert a garanciának ez szigorú feltétele. Tehát az értékes garanciáját vesztené el az autó, ha nem történne meg. Ha egyedülálló hölgyről beszélünk, akkor ő viszi el. Ha van párja, akkor a tapasztalat alapján ez már inkább a férfi feladata. Ilyen esetben a szervizzel való egyeztetést is általában a férfiak intézik.
– Használt autót mikor vásárolunk?
– Használt autó vásárlása esetében a hölgyek még inkább kérjenek segítséget. Lehet, hogy hamarabb megtetszik nekik egy szín, egy forma, és egy olyan autót választanának, amellyel később nagyon sok szervizelési gondjuk lehet. Ezzel a kereskedők vissza is élhetnek. Használt autóknál még inkább javaslom mindenkinek, hogy szakember segítségét kérjék. Érdemes márkakereskedéstől, minősített bevizsgált használt autót vásárolni garanciával. Mivel hiány van az új autók piacán, sokan keresik az egy-két-három éves használt autókat, mert nem tudják kivárni a hosszú szállítási időt, ami egy új autónál bekövetkezhet. Bárhol is találjanak autót, magánszemélynél, vagy kereskedőnél, az adott márka szakszervizében ne sajnálják a pénzt a műszaki állapotfelmérésre. Az már egy szűrő lehet a vásárláshoz, ha az eladó engedi ezt az átvizsgálást. Ha hivatalos márkaszervizben nézik át az autót, biztosan fény derül az autó valós állapotára, és minden rejtett hibára.
– Miért fontos a szervizháttér?
– Nem csak autót veszünk, hanem szolgáltatást vásárolunk. A márkák tekintetében olyat érdemes választani, aminek megfelelő szervizháttere van. A tapasztalat az, hogy a garázsműhelyek, vagy a nem teljesen legális szervizek az új autókhoz kevésbé értenek, mert a gyártók saját szoftvert biztosítanak, amivel megtekinthető az autó aktuális állapota. Olyan autót érdemes vásárolni, aminek tisztességes szerviz és alkatrészellátási háttere van.
Kép: Getty Images