A takarítással foglalkozó cégek ritkán kerülnek reflektorfénybe. Sokan alábecsülik a tisztítás, a rendrakás jelentőségét, mert „alacsony presztízsű” munkának vélik. Tévednek. Egy jól szervezett takarítóvállalat komoly bevételi forrást és növekedési lehetőséget is nyújthat miközben innovatív is lehet. Például környezetbarát megoldásokkal és digitális időfoglalási rendszerrel. Várkonyi Judit a Kvarc Takarítás tulajdonosával online készítettem interjút.

Várkonyi Judit cégtulajdonost a LinkedIn üzleti közösségi oldalon ismertem meg. Éppen a saját szakmai profilomat tettem rendbe, amikor felkérés érkezett tőle egy üzleti találkozóra. Az érdeklődésemet rögtön felkeltette Judit közvetlen és udvarias megkeresése. Olyan kedves természetességgel invitált, és beszélt arról, hogy neki épület-higiéniai azaz takarítással foglalkozó szolgáltatása van, hogy egyből eszembe jutott, meg kell mutatni az embereknek, hogy a takarítás tulajdonképpen egy stabil alapokon nyugvó, mindig keresett szolgáltatás. Ami jó lehetőségeket nyújt azoknak, akik megbízhatóak, precízek, és hajlandóak egy kicsit kreatívan hozzáállni az üzletépítéshez. Valahogy úgy, mint ahogyan Várkonyi Judit a Kvarc Takarító Kft-ben szervezi. És teszi, mert bizony gond nélkül a kezébe veszi a porszívót és a tisztítószeres flakont.

Miért pont takarítással foglalkozol?

Úgy érzem, Magyarországon sajnos az igazán komoly szakmák nincsenek megfelelően megbecsülve. Bár a német az “anyanyelvem”, és tolmácsként is elhelyezkedhettem volna, anyagilag nem nyújtott volna nagyobb lehetőségeket, mint a takarítás. Ez kissé szomorú, ugyanakkor örülök, hogy ebbe az irányba indultam el, mert így a saját utamat járhatom. Úgy gondolom, hogy minden szakmának megvan a maga jelentősége, és mindenki szerepe fontos ahhoz, hogy a társadalom “körforgása” jól működjön.

A takarítás pedig egy alapvető és nélkülözhetetlen tevékenység. Hatással van mindannyiunk életére: a tiszta környezet nemcsak esztétikai, hanem egészségügyi szempontból is fontos, ráadásul a közérzetünket is javítja. Számomra különösen inspiráló, hogy azonnali és látványos eredményt érhetek el. Az, hogy valami, ami előtte kaotikus vagy koszos volt, a munkám által rendezetté és ragyogóvá válik, mindig elégedettséggel tölt el. Ezért érzem, hogy a munkám valódi értéket teremt.

Mi a “píszi” megnevezése most egy takarítónak?

Manapság a “takarító” kifejezés helyett gyakran használják az elegánsabb megnevezéseket, például “tiszta környezetért felelős munkatárs” vagy “higiéniai szakember”. Ezek jobban kifejezik a munka fontosságát és szakmaiságát. Mi magunk is inkább az “épület-higiéniai szolgáltatás” megnevezést használjuk, mivel ez átfogóan lefedi mindazt, amivel foglalkozunk.

Bárki tud takarítani? Milyen egy jó takarító?

Igaz, hogy sokan tudnak takarítani, de nem mindenki képes jól csinálni. Egy jó takarító alapos, precíz, türelmes, és felismeri, hogy a tisztaság nemcsak esztétikai kérdés, hanem gyakran egészségügyi szempontból is elengedhetetlen. Ismeri a különböző tisztítószereket, technikákat, és figyel a részletekre – hiszen egy elnagyolt munka hamar meglátszik.

Számomra a legfontosabb, hogy valaki szorgalmas és megbízható legyen, mert minden mást – az eszközök és technikák használatát – megtaníthatok neki. Csaknem 12 év tapasztalattal a hátam mögött igyekszem a lehető legjobb tudásomat átadni. Meggyőződésem, hogy a részletekben rejlik a munka valódi értéke és minősége.

Kik a megbízóitok? Milyen területeket vállaltok?

Főként irodák takarításával foglalkozunk, de rendszeresen végzünk munkát autószalonokban, építkezés utáni takarításokban, és egyre több magánszemélynek is segítünk nagytakarításokban. Az utóbbi időben az ügyfélkörünk jelentősen bővült, amit nagy részben a BNI üzleti networking hálózatnak köszönhetünk. Ez a közösség rengeteg ajtót megnyitott számunkra, így óriási lendülettel tudtunk növekedni.

Mi volt a “legkoszosabb” munkátok?

Az egyik legnehezebb munkánk egy építkezés utáni takarítás volt, ahol a por és törmelék mindent elborított. Újra és újra át kellett törölni a felületeket, mert mindenhol visszaült a finom por, ami rendkívül időigényessé tette a munkát.

A legrosszabb élményem azonban egy teljesen más helyzethez kapcsolódik: egyszer egy lépcsőházban kellett feltakarítani, ahol valaki nemcsak elhanyagolta a tisztaságot, hanem oda is piszkított. Ez számomra rendkívül kellemetlen volt, de mivel ez is a munkám része, nem mondhattam nemet. Ilyen kihívásokkal is szembe kell nézni, és ezt is meg kell oldani.

Te szeretsz takarítani? Nálad szakember takarít?

Igen, imádok takarítani! Számomra ez egyfajta terápia: ahogy haladok a munkával, a végeredmény mindig elégedettséggel és örömmel tölt el. Persze néha nekem sincs kedvem nekiállni, de amikor elkezdem, a folyamat során mindig feltöltődöm. Szó szerint boldogsághormonokat termel a takarítás!

Otthon viszont, ha nagyon elfoglalt vagyok, előfordul, hogy nem tudom utolérni magam. Nem tudtam még át lépni azon a küszöbön, hogy mást engedjek be az otthonomba takarítani. [Judit itt elmosolyodik – a szerz. kieg.] Ahogy mondani szokták: “A cipész cipője lyukas.”

Mi a leggyakoribb takarítási hiba?

Az egyik leggyakoribb hiba az, hogy túl sok tisztítószert használunk. Sok háziasszony úgy gondolja, hogy minél több tisztítószert alkalmaz, annál tisztább lesz az adott felület. Ez azonban nem igaz, sőt, kontraproduktív:


– Ha túl sok az ablaktisztító: Csíkos maradhat az üveg, mert a felesleget nehéz teljesen letörölni.

-Túl sok padlótisztító: Ragacsos réteget hagyhat maga után, és nehezebb lesz felmosni.

-Túl sok mosogatószer: Egy rétegben rászáradhat az edényekre, és nehezebb öblíteni

Megoldás: Mindig kövesd a tisztítószer csomagolásán lévő utasításokat, és ha nem vagy biztos a mennyiségben, kevesebbet használj. A “kevesebb néha több” elv itt kifejezetten érvényes.

És egy harmadik, gyakori hiba, amit említenék: Az időzítés elhanyagolása. Egyes tisztítószereknek szükségük van időre, hogy hatékonyak legyenek. Például a sütőtisztítót vagy a vízkőoldót érdemes felvinni a felületre, majd hagyni állni pár percig. Ha azonnal letörlöd, nem tudja kifejteni a teljes hatását, és feleslegesen pazarolod a terméket.

Befejezésül megosztanád, mi volt a legkvarcosabb üzleti kihívásod, illetve mi volt eddig a legragyogóbb sikered?

Az eddigi legnagyobb kihívásom egy nemrégiben végzett építkezés utáni takarítás volt. Ez a feladat rávilágított arra, hogy más szemléletre, új technikákra és módszerekre van szükség ebben a speciális helyzetben. Emellett a csapatom koordinálása és a feladatok hatékony kiosztása is próbára tett. Bár ez komoly kihívás volt, egyúttal éreztem, hogy ez egy tanulási lehetőség, amelyből rengeteget fejlődhetek és fejlődtem. Tudom, hogy legközelebb már sokkal felkészültebben és hatékonyabban kezelem majd az ilyen helyzeteket.

A legnagyobb sikereim közül kettőt emelnék ki. Az első öt évvel ezelőtt történt, amikor 300 e-mailt küldtem ki, naponta három darabot, és ennek eredményeként megszereztük az első nagy ügyfelünket napi takarításra. Ez a pillanat nemcsak az első komoly szerződést jelentette, hanem lehetőséget adott arra is, hogy felvegyem az első munkatársamat – ami óriási előrelépés volt a vállalkozásom életében. A második sikert a BNI-tagságommal értem el: mindössze fél éve vagyok tag, és novemberben már a top 10 tag között tüntettek fel. Ez hatalmas meglepetés és egyben elismerés volt számomra, amiért nagyon hálás vagyok.

Takarítással lehetünk elismertek?

Hogy lehet-e takarítással elismerést szerezni? Határozottan hiszem, hogy igen. A takarítás több, mint egy szolgáltatás – ez bizalmat, precizitást és kiválóságot közvetít. Ha valaki igényesen, professzionálisan és ügyfélközpontúan végzi a munkáját, az mindig elismerésre talál. Az emberek értékelik a minőséget és azt, ha valaki a részletekre is odafigyel, így ezzel ki lehet tűnni a tömegből.

Polgár Ágnes