Mindenkinek tiszta sor: a gyerekek lételeme a játék. Szerintünk a felnőttekké is. Ám míg egyikünk élvezi a közös programot a saját gyerekével, másikunk kevésbé, vagy egyáltalán nem képes a kicsivel játszani. Az unalomig ismétlődő szerepjátékok helyett egy-egy találó társasjáték sokat lendíthet a „muszájon”. Szubjektív ajánlónk következik.

Míg egyikünknél három gyermek van (8, 5,5 és 3 évesek), úgy másikunknál egy 10 éves. A gyerekeink gyakran találkoznak egymással és nagyjából ismerik egymás társasjátékait, ahogy mi szülők is érdeklődéssel vagyunk a téma iránt. Szerintünk a kánikulában éppolyan hasznos unaloműző a közös játék, mint a vacogó hidegben. Mert egy társasjátékban az a jó, hogy közösen játsszuk, hamar eltelik az idő, közben pedig jól szórakozunk.

Ági ajánlja: társas kicsiknek és nagyoknak

Egészen kicsiktől – 3 éves kortól

A most tízéves fiam legelső társasjátékát, az egyébként óvodapedagógus barátnőm, a képesség fejlesztő mivoltán túl esztétikai okokból is ajánlotta. A Ravensburger termékeire köztudottan jellemző az igényesség. A Quips társasjátékot 3-6 éveseknek ajánlják, mert a lényege pont az apró, színes fakorongokban rejlik. Azokat kell az ügyes kis kezeknek a táblákon elhelyeznie úgy, hogy kiegészítsék a képeket a fákról és a pillangókról, a házról és az autóról, az égbe repített papírsárkányokról és a festékről, amit a macik kinyomtak a tubusokból. A fiam már kétévesen előszeretettel pakolgatta, de úgy, hogy mindig valaki mellette volt. A játék lényege, hogy a kis korongokat a megfelelő színű mezőre helyezze a gyerek. A sikerélmény az egészen kicsinél alapjában véve még az, hogy felismerje a színeket. Később már a győzelem kérdése is előtérbe kerülhet, ha használjuk a dobókockákat. Az egyikkel színt dobunk, a másikkal számot, a dobókockák megmutatják milyen színű és mekkora mennyiségű fakorongokkal gazdálkodhatunk egy körben. Az nyer, aki előbb kiteszi a választott képet. A gyártó háromféle játékvariációt javasol. Szerintem ideális abból a szempontból is, hogy már ketten is lehet vele játszani, hiszen a legtöbb időt a gyerek kettesben öli az anyukájával. De ha vannak testvérek, sincs gond, a Quipset négyen is lehet élvezni.

A fiam életében az egerek nagy hangsúly kapnak. Az alvó-, és egyben favorit állata egy hosszú lábú, nagy fülű szürke plüss. A „cinik” a társasjátékokban is visszaköszönnek nálunk. A Fakopáncs egyensúlyozó állatai közül is az egér volt a nyertes. Ebben a játékban a fábólk észült, félholdra emlékeztető, egyensúlyozó egérre kell a különféle méretű, sajtot ábrázoló hengereket úgy elhelyeznie lassú és óvatos mozdulatokkal, hogy azok ne essen le a billegő egérről. Mert bizony, ha az felborul, elveszítjük a játékot. A fiam háromévesen ezzel a játékkal hosszú ideig elbíbelődött. Később, hogy nehezítsük a játékot, előkerült a dobókocka is,  a dobott szín alapján kellett a megfelelő színű hengereket felhelyeznie a jobbra-balra dőlő egérre. A társasjátékot három és ötéves kor közöttieknek ajánlja a gyártó. Egyedül, illetve párban érdemes játszani.


Ötéves kortól

Még mindig az egereknél maradva egy Haba ügyességi játékot is megszerettünk. Ötéves kortól kilencvenkilenc éves korig ajánlja az Egy mukkot se! nevű társasjátékot a német gyártó. Ebben Egér Ervinnek a főhősnek, csendben kell osonnia a sajtvárban ahhoz, hogy el tudjon csenni egy-egy darab csemegét a királyi sajtból. Ehhez a fapálcikákat kell úgy a megfelelő helyre dugdosnia a gyermeknek a vár falai között, hogy közben ne mozduljanak meg a lopásra figyelmeztető csengők, mert akkor bizony Egér Ervint elkapják a vár őrei. A játék szisztémája hasonlít a az akármihez. Legkevesebben ketten és a legtöbben négyen mulathatunk vele.

A Djeco francia gyártó Mesememória játékát a fiamnak Helga ajándékozta. Ebben négy népszerű meséhez tartozó színes korongokat kell párba rendezniük a játékosoknak. A magas igénnyel kivitelezett memóriajátékon a Piroska és a farkas, az Aranyhajú kislány és a három medve, A három kismalac és a Hófehérke és a hét törpe meséi jelennek meg. A játékot könnyű előkészíteni, és már négyéves kortól játszható. A Djeco nyolcéves korig ajánlja, de még a tízéves fiam is leül szívesen Helga gyerekeivel Memot játszani, ha ez kerül éppen elő, amikor nálunk járnak.

A társasjáték, ami igazán azért érdekes a gyerekeknek, mert egy időzíthető bomba van  benne, ami felrobban. Az akkor még másfél éves fiam, a Tick-Tack Bummot a nagynéném gyerekeinél látta meg. Ahányszor mentünk hozzájuk, kérte a bombát. Nagyszerűen elszórakozott azzal, hogy a lakás különböző pontján eldugta, nekünk meg robbanás előtt meg kellett keresnünk. Ma tízévesen már neki is van sajátja. Nagyszerű idegennyelv tanuláshoz is, németül és angolul is rá vannak írva a kártyákon látható kifejezések. Ketten, de akár tizenketten is játszhatnak, minél hosszabb a játékosok sora, akik kézről-kézre adják a bombát, annál szórakoztatóbb. A kártyán látható képre kell egy-egy szóval asszociálni és gyorsan továbbadni a bombát, nehogy nálunk robbanjon az fel. Az nyer, akinél a legkevesebbszer lépett hatásba. A Piatnik gyártmánya.

A kis sárkánylovag egy nagyon egyszerű játék. Ötéves kortól ajánlott, de ez szerintem már egy ügyeskezű háromévessel is játszható, már csak azért is, mert inkább az óvodáskorúakat köti le. A tízéves fiam még előveszi egy-két kör erejéig, de inkább csak azért, mert szeret nosztalgiázni a „babajátékai felé”. A királylányoknak és királyfiknak, a függőleges táblafal tetejére kell eljutniuk úgy, hogy a sziklafalra építkezve másznak felfelé. Színes dobókocka az instruktor, amilyen színt dobtunk, olyan színű tárgyat mutató kis szikladarabot választhatunk és építhetünk egymásra. Az nyer, aki legelőször ér fel úgy, hogy öt másodpercig elszámolva sem dől el alatta az építménye. Ezt a játékot a fiam leginkább az anyukámmal szerette játszani. Ha nála töltött időt, akkor mindig vitte hozzá magával.

Ötéves kortól ajánlott a magyar Játssz és Tanulj! – Számok társasjáték. Ahhoz, hogy a fiam megbarátkozzon a számok világával, már háromévesen megkapta. A játék nem bonyolult, remekül párosíthatók az összetartozó számos és képes kártyalapok. Segítséget a színek is adják, például a sárgável színezett kettes számhoz, a két sárga színű ollót ábrázoló kártya tartozik. Persze, a gyerek erre rájöhet, de ha bírjuk türelemmel, kártyánként meg is számolhatjuk vele hangosan a képeken látható tárgyakat, így fejlesztve a tudását. Később memóriakártyaként is játszhatunk vele. Arra is jó, hogy a 12 számhoz tartozó színek nevét is megtanuljuk, és időben kiderülhet vele az is, ha a gyerek esetleg színtévesztő lenne. Mi nagyon sokat nevettünk azon, hogy valamelyik lap most zöld, türkíz vagy kék-e, mert a fiam apukája bizony színtévesztő.

Kicsit nagyobbaknak 6-7 éves kortól

Nem kell különösebb magyarázatot fűzni ahhoz, hogy a népszerű mesékhez, legyen az könyvben megjelent vagy tévében látott, a hozzákészült társasjáték csakis népszerű lehet. A Rumini: Küldetés egész estét betöltő társasjátéka még izgalmas is. Kettő-négy családtagnak nyújt egyszerre szórakozási lehetőséget. Ez már igazi társasjáték abban az értelemben, hogy dobás alapján kell lépegetni, ráadásul három dobókockával is kell dobni egyszerre. Két hagyományossal és egy égtájat jelölővel, ez utóbbi megadja az irányt merre kell vagy merre szabad haladnunk. Akárcsak a regényben a főhős egereknek (na igen, megint itt vannak a szürke rágcsálók) úgy itt a játékosoknak is ezer kalandon kell átesniük, mire kikeverednek a slamasztikából, azaz nyernek. A kimondottan szép, igényes kivitelezésű társasjáték, hűen követi a könyvsorozatban olvasottakat, ami külön hangulatot ad, hiszen a mesébe repíti a játékosokat. A Keller&Mayer hatéves kortól ajánlja.

A Szörnyfalót hétéves kortól ajánlja a gyártó, de szerintem akkor érdemes a gyerek kezébe adni, amikor a benne lévő színes szellemfigurák már nem csak azok ide-oda pakolgatására csábítják, hanem rendelkezik valamennyi logikai érzékkel. Bár kétségtelen, hogy Helga hároméves kislánya imádja rakosgatni őket, ha meglátja nálunk. A fiamnak is eleinte ennyit jelentett csak ez a játék. Hatéves volt, amikor igazán megértette a lényegét. A Smart Games készségfejlesztő játék olyan kisiskolásnak való, aki szeret egyedül is játszani. A kék, piros és zöld szörnyeket kell egy előre meghatározott szisztéma szerint, mindig egyre nehezebb megoldás alapján egymásra helyeznie, azaz a szörnyeket felfalnia a játékosnak. Leköti a gyermeket, hajtja, hogy az egytől- négy nehézségi szintig kirakható negyvennyolc pályát kitehesse. Utazásra is remek szórakozás. Nem csak egyedül érdekes, legfeljebb még egy játkos társat bír el Szörnyfaló. A legidősebb pedig 99 éves lehet.

A Scrabble junior változata a betűk, a keresztrejtvény világába vezeti be a gyerekeket már ötéves kortól. A Mattel egy dobozban két játékot kínál, egyet a még olvasni nem tudó, és egy másikat a már olvasó gyerekeknek. A kisebbeknek szóló Szavak és képek színes táblán egymást keresztező szavakat, és az azokat ábrázoló képeket látni: teve, tyúk, kastély, fűrész vagy éppen a szél szavak mellett még jó pár kifejezést. A képek mellett a kirakandó szavak kezdőbetűi látszanak. A gyártó eredetileg a teljes betűsort rányomtatta a táblára, de a ma kapható változatban már csak a kezdőbetűket láthatja a gyerek. A tábla másik oldala a Színek és Zsetonok játékot kínálja a már olvasó gyerekeknek. Itt az egész felület alkalmas arra, hogy vízszintesen és függőlegesen értelmes szavakat tegyenek ki a gyerekek. Nem kell túl szigorúan venni a játékot, nem kell feltétlenül pontozni, az is elég örömet szerez, ha a gyerekek jól tudnak gazdálkodni a náluk lévő „betűbankból” Arra viszont ügyeljünk, hogy a magyar helyesírás szabályainak megfelelően alkossunk szavakat.

A tízéves kedvenc társasjátékai


Helga ajánlja
: közös játék

Kicsiknek – 2-3 éves kortól

A Little Circuit elnevezésű társasjátékuk volt az egyik első igazi társasunk. Még a legidősebb gyermekünk kapta. A játék menete meglehetősen egyszerű, de arra alkalmas, hogy megismertessük a gyermekkel a játékszabályokat. Mindemellett nagyon szép kivitelű, színes, így felkelti az érdeklődést. Már az előkészületek is izgalmasak, mert a hosszúkás játékpálya nagy méretű puzzle darabokból áll, amelynek kirakásában a csemete is segíthet. A kanyargós ösvény mellett, amelyen haladnak a figurák bokrok, virágok, pillangók és méhecskék kísérik az útjukat, színes pacákon lépdelhetünk be a célba a katicákig. A dobókockával nem számokat, hanem színeket dobunk, s a megfelelő színre lépünk a figuránkkal. Aki méhecskét dob, ugyanolyan színű pacára lép, ahol áll, de visszafelé, aki virágot dob, az ugyanígy, de előre. A bábuk kisgyerekkézbe valók: aranyos és nagy méretű gumi állatfigurák – kutya, cica, boci, nyuszi –, amelyekkel akár önállóan is lehet játszani.

Szintén Djeco az egyik nagy kedvencünk, a Memo meuh. A nevéből sejthető, hogy ez egy memóriajáték, nem is akármilyen: hangokat kell felismernie a játékosoknak. Itt is kisállatok köré építették fel a játékot. Az alaplap egy vastagabb hatszögletű mező, tizenhat virággal, amelyeket lenyomva állathangot ad ki. Ezt felismerve a soron következő játékos felfordítja a tizenhat hangokhoz tartozó állatka kártyáját, és egyezteti a hanggal. Ha nem talált, visszateszi lefordítva a helyére. Ha igen, azt magához veszi, a virágra pedig ráhelyez egy kis piros korongot. Ez az a játék, amely egy majdnem hároméves és egy 6-7-8 éves is remekül szórakozik. Gyors és élvezetes. És nem unalmas, mert hangokat a játék végén egy erre szolgáló gombbal összekeverhetjük.

A Dolgos, szorgos mókusok társast mindenki imádja. A játék fa formájú doboza már maga a játéktér – a doboz belül is színes –, innen kell a színes makkokat a játékosok előtt lévő farönkök ugyanazon színnel jelzett mélyedésébe helyezni, ráadásul egy aranyos, kisgyerek kézbe való mókus formájú csipesszel. Hogy pontosan milyen színű makkot emelünk el, azt a mókuskerék segítségével pörgetik ki a játékosok. A kerékkel pörgethetünk olyan lehetőséget is, hogy kimaradunk egy körből – szomorú mókus –, ki kell ürítenünk a fatörzsünk tartalmát – mókusvihar. Az nyer, aki először tölti fel a fatörzsét. Azért szeretjük, mert észrevétlenül fejleszti a finommotorikát és a színfelismerést.

Nagyobbaknak – 5 éves kortól

Az Animo Dice-t (talán már említeni sem kell, de szintén Djeco gyártmány) már 4 éves kortól ajánlják. A dobozban adott négy nagyobb, és gyönyörűen festett dobókocka, mindegyik oldalán másik állat arcképével. Az állatok hármasával szerepelnek tizennyolc lapocskán is – különböző módon csoportosítva –, amelyből minden játékos kap hármat. Minden játékos háromszor dobhat a kockákkal, s a dobások előtt megtarthatja a számára kedvező kocká(ka)t, és dob a többivel. A lényeg, hogy három dobás után a kockákon lévő állatok egyezzenek a játékos egyik korongján szereplő állatokkal. Az nyer, aki előbb fordítja le mindhárom állatos korongját. Azért is szeretjük, mert kis mérete miatt bárhova elvihetjük.

A Rókanyomon egy igazán izgalmas nyomozós játék, amelyben a játékosoknak össze kell dolgozniuk a győzelemért. A róka elcsente a nagyi almás rétesét, és a rókalyuk felé tart vele. Idő előtt el kell kapni, nehogy elszökjön. A játék elején egy csibész kártyát helyezünk el a nyomfejtő kártyaolvasóba (ez mutatja majd meg a nyomjelölő kártyák segítségével, hogy például a csibésznek van egy kalapja). Ő az aktuálisan menekülő róka. A játéktér mellett elhelyezzük a gyanúsítottak kártyáit (tizenhatan vannak). A játékosok a kör elején eldönthetik, hogy gyanúsítottat fednek fel, vagy nyomot olvasnak, így kerülhetnek közelebb a megoldáshoz. Ha nem megfelelően dobnak, akkor a játéktáblán a róka előrébb halad. Ha nem vagyunk gyorsak, eltűnik a rókalyukban. Azért szeretjük, mert itt a játékosok együtt játszanak, nem egymás ellen.

A Zooloretto marad az állatos vonalnál, azonban ez már egy komolyabb játék, mivel itt a játékosok állatkertet építenek úgy, hogy minden karámban csak azonos állat lehet. Itt is – hasonlóan a Rókanyomon játékhoz – az adott kör előtt a játékos eldöntheti, hogy milyen akciót választ: állatot helyez fel a teherautóra, lepakol a teherautóról, egy játékostársától vásárol állatot. Azért szeretjük, mert oda kell figyelni magunkra, ugyanis nem jó, ha túl sok állatot halmozunk fel, mert a játék végén pontlevonás jár azokért az állatokért, amelyeket begyűjtöttünk, de az istállóban maradtak.

Rókanyomon: Gyanúsítottat keresünk, vagy nyomot fedünk fel – ennek megfelelően dobunk a kockával

Fotók: A szerzőktől

Karóczkai-Müllner Helga és Polgár Ágnes