Az ötrészes minisorozat egy kislány elrablásáról szól. De nem kizárólag arról a traumáról, amit a gyermek és a szülők átélnek. Hanem azokról a sokkal mélyebb repedésekről, amelyek észrevétlenül vezetnek oda, hogy valaki képes legyen elvinni egy gyereket.
Az elrabolt lány (The Stolen Girl) című sorozat nem attól ütős, mert agresszív vagy hatásvadász jelenetekkel lenne telerakva. Épp ellenkezőleg. Alex Dahl Playdate című regénye nem erre épít, ahogyan a könyvből készült forgatókönyv se. Mindössze öt epizód alatt jut el a történet a végére, miközben nincsenek felesleges üresjáratok benne. A jól ívelt a történetben, az új információkat és a traumákat apránként adagolják a nézőnek.
Jól szituált környezetben hétköznapi gondok
Az elrabolt lány rejtélyes minisorozat nem csak a szülők rémálmáról szól. Egészen pontosan arról, hogy mi vezet el egy felnőtt embert ahhoz, hogy elraboljon egy kislányt. A kilencéves Luciát (Beatrice Campbell) nem az utcáról tuszkolják az autóba, nem is az iskolaudvarról csalja el egy ismeretlen, és nem is egy teljesen idegen kábítja el, hanem egy látszólag megbízható családnál töltött ottalvós délután után tűnik el a göndör, vöröses barna hajú, bájos Lucia.
Elisa légiutaskísérő, egy magánrepülőgép társaságnál dolgozik, férje Fred (Jim Sturgess) védőügyvéd. A család látszólag jól szituált. Elisa nyitott a közösségi médiára, elég sok követője van, akik többnyire nyitottak a tehetős életére. Ezt az aktív közösséget akarja Elisa kiaknázni, amikor úgy érzi, a rendőrség nem halad a nyomozásban. Elisa átszólag semmit sem akar eltitkolni – de ahogy a nyomozás mélyül, kiderül, hogy ez csak a felszín.
A rablás mindig az anyából indul ki?
A történet másik fontos főszereplője Selma Desai (Ambika Mod) újságíró, aki nem fél a dolgok mögé nézni. Azt gyanítja, a gyermekrablás mögött személyes, mélyebb indíték húzódik. Nem szervezett bűnözés, nem örökbefogadási mesterkedés – a rablás az anyából indul ki, állítja. Selma az igazságot kutatja, még ha ezzel határokat is átlép: rendőrségi információkat vásárol, leleplez egy manipulátort, és nyomozni kezd Elisa múltja után. Még Elisa zaklatás miatti feljelentése sem riasztja vissza.
De végül nem Selma, hanem a rendőrségi nyomás hozza felszínre a Blix házaspár törékeny kapcsolatának rejtett részleteit. Elisa férje nem feddhetetlen: egy régi, majdnem viszony is része a történetnek – és annak a fenyegetésnek, ami talán az elrablás hátterében is áll.
Az elrabolt lány – a temetetlen múlt tragédiái
Tagadhatatlan, hogy az ember nem képes a lelke egészsége nélkül jól funkcionálni. A feldolgozatlan tragédiák, veszteségek, fájdalmak terhelnek bennünket, lebénítanak, vagy akár meg is betegítenek lelkileg vagy fizikailag.
A sorozat egyik legerősebb szála Nina (Holliday Grainger) története. A nő, akinél Lucia éjszakázott, külsőre tökéletesnek tűnik: kifinomult, rendezett, intelligens. Az ő lányával, Josephine-nel akar még egy éjszakára Lucia maradni– és Elisa nem gyanakszik, amikor ebbe beleegyezik. Mert a tragédiánk nincs mindig az arcunkra van írva. A feldolgozatlan veszteségek, az elhallgatott traumák néha a legkifinomultabb álarc mögé rejtőznek.
És éppen ez teszi a The Stolen Girl sorozatot emlékezetessé: nem az erőszak, nem a látványos fordulatok, hanem az emberi sebezhetőség mélysége. Minden epizódban újabb rétegek hámlanak le a szereplőkről – és nem csak azt tudjuk meg, ki rabolta el Luciát, hanem azt is, miért volt ez az egyetlen kiút számára.
Fotó: Disneyplus