Olvasási idő: 2 perc

Oberon tündérnyitányával varázsolja el a közönséget Andrés Orozco-Estrada karmester és a Budapesti Fesztiválzenekar

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.

Andrés Orozco-Estrada 

Energia, elegancia és lelkesültség: e három tulajdonság jellemzi leginkább Andrés Orozco-Estrada zenei munkásságát. A fiatal kolumbiai karmester rendszeresen vezényli a világ vezető zenekarait – köztük a Bécsi Filharmonikusokat, a Berlini Filharmonikusokat, az amszterdami Concertgebouw Zenekarát vagy a Chicagói Szimfonikusokat –, ezúttal a Budapesti Fesztiválzenekar vendége lesz. A dirigens a Budapest Kongresszusi Központban ad két hangversenyt december 3-án és 4-én a nemrég az év zenekarának választott együttes élén, akiket most vezényel először.

Néhányszor jártam már Budapesten, különböző zenekarokat vezényeltem, de ez lesz az első találkozásom a BFZ-vel. Nagyon várom már, hogy találkozzam velük, és együtt zenéljünk. Sok felvételt ismerek a Fesztiválzenekartól, és természetesen ismerem Fischer Ivánt és a zenéhez való viszonyát. Sokszor hallgattam a koncerteket CD-n, amelyeken egyértelműen érezhető, hogy maestro Fischer és zenészei milyen különleges képességgel rendelkeznek ahhoz, hogy az előadásnak ezt a rendkívül magas szintjét elérjék – mondta el a Budapesti Fesztiválzenekarnak adott interjújában a karmester.

Varázslatos tündérnyitány

A karmester az új koncert- és közvetítési formák lelkes híve, illetve elkötelezetten támogatja a fiatal zeneszerzők műveinek bemutatását. Közelgő budapesti koncertjére azonban ezúttal hagyományosabb programmal készül: a közönség a német romantikus opera megteremtőjének tündérnyitányát, a norvég nemzet ünnepelt szerzőjének egyedülálló zongoraversenyét és egy alkotói válsággal küzdő orosz mester sorsszimfóniáját ismerheti meg tolmácsolásában.

A koncert Weber fergeteges és vidám tündérzenéjével, az Oberon nyitánnyal kezdődik, amelyet a zeneszerző mindössze néhány héttel a halála előtt írt. A romantikus, három felvonásos operának a helyszíne Tündérország, és a mesebeli időkben játszódik. 

Érdemes még tudni a nyitányról, hogy műfajában a zeneszerző legremekebb alkotása. A kürtszó, a szordinált vonóskar és az élénk fúvósok igen eredetinek bizonyultak, és a hatásuk sem maradt el: Mendelssohn mindössze három hónappal az Oberon premierje után komponálta meg a maga Szentivánéji álom-nyitányát.

A-moll zongoraverseny és dallamgazdag szimfónia

Oberon varázslatos tündérnyitány zenéjét, Grieg 1868-ban huszonöt évesen komponált a-moll zongoraversenye követi. A romantikus versenymű-irodalom egyik legnépszerűbb alkotása tele van már-már hatásvadász megoldásokkal, miközben egy érett mester finomságait is magán viseli. Az első tétel szinte mindenki számára ismerős, ikonikus dobpergése és zongorafutama egyetlen pillanat alatt magával ragadja a hallgatót. A zongoránál a Nemzetközi Klasszikus Zenei Díjak (ICMA) által 2019-ben az év művészének választott spanyol Javier Perianes játszik szólót. 

A hangverseny második felében a szimfóniairodalom egyik legcsodálatosabb és legkedveltebb műve, Csajkovszkij 5. szimfóniája csendül fel: négy tételét a komor sorsmotívum kovácsolja egységbe, amely már a lassú bevezetésben megszólal. A temérdek témát felvonultató tétel után ugyancsak dallamgazdag lassú tétel következik, majd elegáns keringő szól, végül a fináléban a fény legyőzi a sötétséget. 

Rendkívül közeli viszony ember és muzsika között

A decemberi műsorról előzetesként a karmester elmondta még a Budapesti Fesztiválzenekarnak tett interjúban:

– Szép program lesz. Romantikus és virtuóz. Örülök, hogy a gyönyörű zongoraverseny van a középpontban, és azt hiszem, jó ötlet egy olyan nyitánnyal kezdeni, ami nagyon német. Weber műve lírai, ugyanakkor virtuóz is. Grieg versenyműve különösen szép zene, és nagyon örülök, hogy a fantasztikus spanyol szólistával, Javier Perianesszel játszhatok. Sokszor dolgoztunk már együtt. Igazán magasrendű, költői hangokat hoz létre a hangszerén. Izgatottan várom, hogyan készülünk fel Csajkovszkij 5. szimfóniájára, amely érzelmekkel teli, ugyanakkor színes remekmű. Egyike azoknak a daraboknak, amelyeket mindig élvezni lehet. Rendkívül közeli viszonyt teremt az ember és a muzsika között. Már intenzíven készülök a koncertre, és természetesen nagyon izgatott vagyok, hogyan működik az, amit azokról a zenedarabokról gondolok, amelyeket Budapesten játszunk majd. Mennyire leszünk képesek felfedezni a különböző színeket, hogyan nyújt az interpretáció valami különlegeset, kreatívat és újat mindenkinek, a zenészeknek és a közönségnek. 


A koncertekről további információ található a Budapesti Fesztiválzenekar weboldalán
Fotó credit: Werner Kmetitsch

Szoknya és Nadrág Magazin

Az élet sokszínű, ahogyan mi magunk is azok vagyunk. Témáinkat az életből merítjük, írásainkkal az élet valódiságát mutatjuk meg. Tőlünk mindenkinek. Embereknek emberségesen.

Szólj hozzá!

Van gondolatod, tapasztalatod a témában? Írd meg a véleményed vagy történeted a Facebook-oldalunkon – kíváncsiak vagyunk, te hogyan látod!

Oszd meg a cikket!

Ha úgy érzed, másnak is adhat ez a cikk valamit, oszd meg bátran – egy jó gondolat néha messzebb gyűrűzik, mint hinnénk.

Ha tetszik a magazin:

Támogass bennünket, hívj meg egy kávéra.

 

Olvasd el ezt is

Jóllét, ami továbbgondolkodtat

Válogatott írások testi-lelki egyensúlyról, önismeretről és az emberi létről.

Ebben a válogatásban olyan cikkeket szemlézünk, amelyek túlmutatnak a felszínes jóllét-tanácsokon. Gondolatébresztő írások test és lélek kapcsolatáról, életmódváltásról, belső munkáról – hogy a mindennapi jól-létből valódi jóllét lehessen.
Az élet sokszínű, ahogyan mi magunk is azok vagyunk.

Témáinkat az életből merítjük, írásainkkal az élet valódiságát mutatjuk meg.

Tőlünk neked.

Iratkozz fel a hírlevelünkre

Lépj be az Olvasói Sarokba különleges tartalmakért!
© 2017-2025 Szoknya és Nadrág Magazin – Minden jog fenntartva.