Az összesen alig háromórás skandináv minisorozat epizódról epizódra mélyíti a feszültséget úgy, ahogyan azt egy jó noir thrillernek tennie kell. Mindenki gyanús, még az is, aki segíti a nyomozást. Főszereplője egy anya, aki felelősséget érez egy au pair eltűnése miatt, miközben a kamasz fiát nem saját maga kíséri el esténként aludni. A családtagként kezelt gyermekfelügyelők jelenléte társadalmilag vitatott kérdés Dániában, az anyák felelősségét is megkérdőjelezi.

A dán minisorozat eredeti címe: Reservation (magyarul is annyiféleképpen értelmezhető, mint dánul: fenntartás, fenntartásai vannak vagy rezervátum). A Netflixen magyarul Otthonunk címen találjuk meg a hatrészes, egyenként mintegy félórás epizódokat, amiket kár lenne kihagyni. De az angol cím is elég beszédes: Secrets We Keep, azaz Titkok, amiket őrzünk.

Elsőként a főszereplőt Cecilie-t (Marie Bach Hansen) ismerjük meg. A felsővezetésben dolgozó anya mindennapjait a Fülöp-szigeteki au-pair Angel (Excel Busano) segíti. Angel viszi a bölcsődébe Verát a pelenkás legkisebbet, főzi meg a vacsorát, takarítja a házat és öleli át szorosan a kamasz Viggo-t (Lukas Zuperka) ahogyan azt, a család idősebb gyermeke lefekvéskor kéri. A néző zavarba is jön, amikor ezt először látja, egy kamasz fiúnál elsőre nehéz eldönteni, ez egy bontakozó szexuális töltetű kérés vagy még az anyai szeretet fontossága lenne – a kételkedés jogos, végtére is egy noir-t nézünk. Mindenesetre Cecilie ezen az estén is siet, el akar menni futni, ő így vezeti le a feszültséget a nyaralás utáni első munkanapon, és máskor is.

Így Cecilie elodázza az éppen náluk vendégeskedő szomszéd au pair lány, Ruby váratlan és kissé nem helyénvalónak vélt segítségkérését abban, hogy nem tud tovább a szomszéd Hoffmannoknál lakni és dolgozni, segítsen Cecilie megoldani neki ezt a helyzetet. Cecilie azt tanácsolja a lánynak, hogy beszéljen a munkaadóival – mert Cecilie ragaszkodik ahhoz, hogy nem avatkozhat bele a szomszédai ügyeibe.

Még úgysem, hogy Cecilie egyébként kimondottan figyelmes a saját au-pairükkel Angellel, teljesen másként, családtagként bánik vele, nem úgy, mint Hoffmannék Ruby-val. Cecilie nem tartja helyesnek, hogy a szomszédok öt teljes napra az au pairre hagyták a kamasz gyermeküket, Oscart (Frode Bilde Rønsholt) míg a szülők Párizsban voltak, hogy Katarina (Danica Curcic) épülő üzletébe bútorokat vásároljanak.

Ruby végül nem kap segítséget, és úgy tűnik mástól sem kér, a rendőrségi hívást vélhetően ő maga szakítja meg, másnapra pedig eltűnik.

A kisváros zöldje nem is annyira zöld

Cecilie minden este eljár futni, hogy jó formában maradjon testileg és lelkileg is. Hamar megtudja a néző róla, hogy Vera érkezése után szülési depresszióban szenvedett, egy ideig kórházban is volt, most pedig csak altatóval tud elaludni, és nem ő az, aki a fiát esténként ágyba kíséri. Igaz, ő altatja ez Verát és reggelente is a lányával látjuk elsőként, mielőtt tökéletes üzleti outfitben dolgozni indulna. Semmi sem annyira idilli, mint ahogyan azt elsőre gondoljuk az elit koppenhágai agglomerációban. Viszont a szálak annál bonyolultabbak.

Hoffmannék ugyanis nem csupán Cecilie-k szomszédjai. Cecilie férje Mike (Simon Sears) jogásza a szomszéd Rasmus Hoffmannak (Another Round), vagyis üzleti érdekek is összekötik őket. Rasmus felesége Katarina pedig barátnője Cecilie-nek. És így természetesen Cecilie és Mike fia, Viggo barátja (és osztálytársa) Rasmus és Katarine fiának, Oscarnak. Így nem csoda, hogy amikor Hoffmannék au pairje Ruby segítséget kért Cecillie-től, ő azt fenntartással fogadja.

Amikor pedig másnapra Ruby eltűnik, Cecilie azonnal nyugtalan lesz, hiszen félretolta a lány segélykiáltását. Főleg azután nem tud megnyugodni, hogy Hoffmannék nem sietnek rendőrségi bejelentést tenni az au pair eltűnéséről. Cecilie-ben felmerül a kérdés, mi lehet az oka annak, hogy Katharine és Rasmus nem aggódik Ruby-ért?

Au pairek Dániában

Érdekes háttérinfó, hogy az 1990-es évek közepe óta futó dán au pair programra korábban többnyire (Közép) európai országokból érkeztek a nők, ma viszont a filippínók alkotják a külföldi au pairek többségét. 2009-ben például 2165-en kaptak tartózkodási engedélyt a Dán Bevándorlási Hivataltól.

Hivatalosan az au pair program célja, hogy lehetőséget biztosítson a fiataloknak a dán társadalom megismerésére, nyelvi készségeik fejlesztésére és kulturális látókörük bővítésére. Ehhez az au paireknek egy támogató dán fogadócsaládnál kell élniük, részt venniük a család mindennapi életében, és hetente 18-30 óra könnyű házimunkát kell végezniük. Cserébe havi legalább 3050 dán korona zsebpénzre jogosultak, plusz szállásra és étkezésre.

Az au pairek legfeljebb 24 hónapig érvényes ideiglenes tartózkodási engedélyt kaphatnak. Elvárás, hogy a fogadó család, családtagként kezelje az au pairt. A legtöbb Dániában élő Fülöp-szigeteki au pair a Dániában keresett zsebpénzéből támogatja anyagilag a saját családja tagjait. Amellett, hogy fontos hozzájárulást nyújtanak a szülők megélhetéséhez a Fülöp-szigeteken, gyakori, hogy a Fülöp-szigeteki au pairek a fiatalabb testvéreik főiskolai tanulmányaihoz is hozzájárulnak így.

A sorozatban sincs ez másként, Angel és Ruby is csak két évet tartózkódhatnak Dániában, és senki előtt nem titok, hogy egyes au pairek számára mindez nem csak egy anyagi kiugrást jelent, hanem egy hosszabb távú migrációs folyamat részét is. Angel helyzete látszólag jó, Cecilie figyel rá, törődik azzal is, hogy a lány a saját fejlődésével, a dán nyelv tanulásával, későbbi munkavállalási tervévvel is foglalkozzon, Angel haladjon előre a saját életében. Angel mégsem érzi jól magát a családban, de eleinte a néző nem tudja, hogy miért nem. Persze idővel ez is kiderül.

Mindenesetre az azonal egyértelmű, hogy Angel és Ruby részére is kiugrás lenne a házasságkötés egy dánnal, ám Ruby-nak vőlegénye van otthon. Mégis felmerül a gyanú, hogy Ruby talán Rasmus-szal szűrte össze a levet, vagy más dán férfivel ismerkedett meg, ami megint más mederbe sodorja a nyomozást. Volt más férfi Ruby életében? Kicsoda?

A nyomozást tovább nehezíti egy terhességi teszt doboza, amit talán Ruby dobott az utcai kuka mellé éppen akkor, amikor Cecilie autóval elhaladt a lány mellett. Hazafelé menet Cecilie még integett is a lánynak, aki ezt nem viszonozta. A nyomozás felveti a kérdést, Ruby terhes lett volna? Kitől? Hithű katolikusként milyen megoldásban gondolkodhatott?

Otthonunk: az anyák vállán nyugvó titkok súlya, a dán mini thrillerben

Ruby eltűnésével és később bebizonyosodott halálával párhuzamosan egy másik történetszál is előtérbe kerül, amely közvetlenül kapcsolódik Ruby tragédiájához. Viggo, Oscar és más osztálytársak egy üzenetküldő csoportban obcén, pornográf tartalmakat osztanak meg egymással, elsősorban a fülöpszigeteki au parekről. Viggónak ez egyértelműen nem tetszik, de a többi fiú arra biztatja, hogy ő is osszon meg nem megfelelő tartalmakat, különben kirúgják az üzenetküldő csoportból. A nem szünő nyomásra Viggo végül lefilmezi Angelt hátulról, amikor a nő lehajol, hogy bepakoljon egy kerti szekrénybe. Úgy tűnik, ez az egyetlen alkalom, amikor Viggo tartalmat gyárt a csoportnak, ám anélkül, hogy meg is osztaná azt, már erős bűntudat gyötri. Ráadásul, valahányszor megpróbál beszélni valakivel erről a családjában, mindenki túl elfoglaltnak látszik ahhoz, hogy figyeljen a fiúra.

És így van ez a többi családban is. A gyerekek, a fiúk az au pareikre vannak bízva gyakran úgy, hogy nem tisztázottak azok feladatai, a családban betöltött szerepköreik. Nincsenek a határok a gyerekek előtt lefektetve, ambivalens az erkölcs. A gyerekek hiányérzetükben pedig inkább egy torzított tükrön át szülőpótlékot, anyamásolatot keresnek és látnak a gyermekfelügyelőkben, vagy éppen egy szolgát, akinek kvázi „kötelessége” a gyerek mindennemű kérését, (akár a szexuális vágyát) teljesíteni.

Arról, hogy Oscar drónnal leselkedik a nőkre, még Cecilie-re is, sem tűnik fel a szülőknek. Látszólag Katarine saját sikereivel van elfoglalva, a befuccsolt üzletének a helyreállításával, és azzal, hogy Rasmus mellett legyen, mintsem azzal, mit csinál Oscar. Miközben apaként Rasmus csak „elkönyveli” a fia sportbeli teljesítményét, és nyugtával dicséri a napot, ahányszor Oscar lenyomja Viggot a birkózásban.

Az anyák felelőssége több alkalommal is előkerül a sorozatban, még Cecilie egyik férfi munkatársa is megkérdőjelezi anyai mívoltát, ellítéli Cecilie-t, hogy au pair segíti őt a mindennapokban, hogy dolgozni tudjon, miközben ugyanezt a kérdést nem tenné fel egy férfi kollégának – vagyis a gyerekek ellátását, fejlődésének kérdését a dolgozó nőre, az anyára tolja. Az au pair rendszert egy modernizált, rabszolga rendszert idéző, elavult megoldásnak látja ez a munkatárs, amiben a kulturális csere ígérete mögött csak az olcsó, kizsákmányolt munkaerő érhető el.

Ahogy Cecilie egyre mélyebbre ás a rejtélyben a helyi nyomozóval Aichával (Sara Fanta Traore) úgy kérdőjelezi meg lassan mindazt, amit addig biztosnak hitt: a családja múltját, az otthon nyújtotta biztonságot és a jólszituált élet látszatát. Cecilie önmaga anyaságát is megkérdőjelezi. Egyetlen dolog tűnik biztosnak: azok a titkok, amelyeket az anyák őriznek – csendben, rendíthetetlenül, láthatatlanul. A noir hangulat, az anya-gyermek viszony komplexitása és a dán társadalom kritikus lenyomata felejthetetlenül összefonódnak.


Forrás: ITT és ITT és ITT