A turizmust és a vendéglátást követően a harmadik legnagyobb elszenvedője a koronavírusnak a szervezetfejlesztés-rendezvényszervezés területét érinti. Az élő, személyes tréningeket az elmúlt félévben felváltották az online megoldások. A csapatépítések új fókuszt kaptak, különösen a home office-ban dolgozókra mérten. A változásokról, az online képzések előnyeiről és hátrányairól Győri-Nádai Réka vezető trénerrel beszélgettünk, az Eureka Games – élményközpontú szervezetfejlesztő csapatától.

Kérdeznünk sem kell, márciustól az ősz elejéig, az Eureka Games élményközpontú szervezetfejlesztő csapata is a megrendeléseik visszaeséséről számolnak be nekünk – hasonlóan a többi, képzési szektorban működő cégekhez. Ahogy másoknak, úgy nekik is márciustól az ügyfeleik sorban mondták le a megbízásokat és a nyár végéig bizony elvétve akadt csak új munkáik.

A talpra állás is lassan indult be, de Győri-Nádai Réka arról számol be nekünk, hogy a szeptember folyamán már annyi megkeresés érkezett be hozzájuk szervezetfejlesztés tréningre, mint soha előtte az év hasonló időszakában. Ahhoz, hogy megértsük hol tartanak most, és megmutassuk, hogyan fejlesztették a saját szervezetüket és hogyan módosítottták a képzéseiket azóta, kicsit menjünk vissza az időben, nézzük meg mit is csináltak márciusban, amikor leállt az ország.

Első számú lépés: megfigyelés

Az Eureka Games eleinte lassított. Csapaton belül megegyeztek, hogy nem kezdenek fejvesztve kapkodni, kétségbeesni. – Egy teljesen új helyzettel szembesültünk, melyben nem voltunk egyedül: mindenkit érintett a visszaesés, a bezárkózás, az átrendeződés. Mivel sejthető volt, hogy a gazdasági pandémiás lelkiállapot hosszabb távon fennmarad, úgy döntöttünk a legjobb, amit tehetünk, hogy figyelünk. Figyelünk, adatokat gyűjtünk, nyitott szemmel járunk és legfőképpen tartjuk a kapcsolatot az ügyfeleinkkel – avat be bennünket a részletekbe a vezető tréner.

Ezért rendszeresen szondázták a piacot, telefonon és online beszélgettek a partnereinkkel, meghatározott időközönként megkérdezték őket: hogy vannak, hogy birkóznak meg a nehézségekkel, mik a terveik és miket tettek eddig? Ebből a nyár elejére egy tanulmányt készítettek, arra koncentrálva, hogyan változott meg a munkavégzés jellege a koronavírus hatására Magyarországon a fehérgalléros szektorban.

Homoffisz Királysága 

Miközben az Eureka Games csapata is átköltözött az online térbe, az új kihívások új változásokra sarkallta őket. Közösen kidolgozták a TEAMfullness új szervezetfejlesztési programjukat, miközben párhuzamosan online-osították a meglévő offline, személyes szervezetfejlesztési tréningjeiket.

Az első online, home office térbe helyezett csapatépítő játékuk, a Szokatlan Lovagmesében a résztvevők kalandozó lovagokat alakítva egy csapatban vándorolnak Hommofisz Királyságában. Ahol együttműködve kell megoldaniuk kalandos és furfangos küldetéseket, hogy a történet végén megtörjék az elátkozott korona átkát, és megszabaduljanak a gonosz Karan Tóni király rémuralmától.

Szervezetfejlesztés online gyakorlata

A költői kérdést, miszerint lehet-e online tréninget tartani az Eureka Games is feltette magának. – Tudtuk, addig nem kapunk választ, amíg ki nem próbáljuk. Menet közben ébredtünk rá, rengeteg előnye is van az online tréningnek az élő képzésekkel szemben, csak tisztában kell lennünk, mikre kell odafigyelnünk. Szerettük volna megtartani a szervezetfejlesztés emberi oldalát és a játékosságot – tárja fel Réka.
Teret nyújtottak a kreatív tanulásnak, a problémamegoldásnak, a közös tervezésnek és a személyes fejlődésnek.

Folytatja: – Online képzési programjainkat kifejezetten a távolról dolgozó csapatok kihívásaira szabtuk, hiszen az otthon dolgozó kollégáknak is szükségük van közös fejlődésre azért, hogy kiemelkedően teljesítő csapattá váljanak.

Programjaikat ezért kis létszámú, legfeljebb nyolc fős csoportoknak ajánlják. A tréningek több modulból állnak, a modulok között időt hagyva a tanultak elmélyítésére, és gyakorlására. Megfigyeléseik alapján az online tréningek jobb, ha időben rövidebbek, mint élőben, mert a figyelem a képernyőre meredve nehezebben fenntartható. Réka hangsúlyozza, két-három óra közötti időtartam a maximum, amit megkövetelhetnek a résztvevőktől.

Előnyök-hátrányok mérlege

A beszélgetésünkből kiderül számtalan olyan előnye van az online tréningnek, melyek eleinte eszünkbe sem jutnának. Réka kiemeli az otthon kényelmét is biztonságát: – Ezt ha jól hasznosítjuk, akkor könnyebben megnyílnak az emberek, és a befogadás, tanulás is hatékonyabb lesz.
Véleményük szerint egyes filmrészletek bejátszása, zenék, hangok, médiatartalmak sokkal jobban illeszkednek az otthoni képernyőhöz, mint egy vászonra vetített tartalom esetén.

Ugyanakkor a magasabb szintű technológia használata hátránnyal is bírhat, mert a használata felkészülést igényel, és használat közben is adódhatnak gondok. Nem működik a kamera, „elmegy a net”, nem tudnak egymáshoz kapcsolódni, majd újraindul a frissítés miatt a számítógép – mind olyan helyzet, mely feleslegesen és zavaróan megszakítja a flow-t.

Az ilyen technikai malőrök alatt pedig, pont ezekre hivatkozva könnyebben kivonhatják a részvétel alól magukat a hallgatók.

Borostásan, pamlagon fekve nem lehet

Az online tréningek előtt elkerülhetetlen, hogy trénerként ne hívják fel a figyelmet a kölcsönös tiszteletre, a bizalomra és a személyes felelősségvállalásra. Az online etikett még nem mindenkinél alakult ki, előfordulhat, hogy a részt vevők kéthetes szakállal, pörkölt szaftos pólóban, és akár a kanapén fetrengve „érkeznek” az online képzésre. – Olyan ez a helyzet, mintha most mennénk újból az első osztályba – csak most már felnőttekkel – mutat a problémára a tréner.

Az Eureka Games nem titkolja, képtelenség ugyanazt a hangulatot, érzést reprodukálni, mint az élő interakciók esetén. A videóhívásokban eltűnnek a gesztusok, a mimika, a nonverbális kommunikációs eszköztár nagy része. Egy-egy rezdülést nehezebben fedeznek akár fel, ezért ez jóval nagyobb odafigyelést igényel tőlük a képzés, ami természetesen sokkal fárasztóbb a trénereknek is.

– Bár hátránynak tűnhet, de előnyt kovácsolunk abból, hogy az online képzés még újdonságként hat. A résztvevők eleinte jobban figyelnek, és nincsenek túlzó elvárásaik sem, amiből jól lehet építkezni. Főleg, ha bevisszük a játékos elemeket is ebbe a térbe, miközben nem is számítanak rá – mutat rá Réka.


Fotó: Eureka Games

Polgár Ágnes