A sorozatokban mindig lehetnek túlzások. Nincs ez másként a Következő nemzedék című szériában sem, aminek harmadik évada idén jelent meg. A török médiában forgó történetben a módszerek ugyan olykor erősek, de összességében a kitartásra buzdítanak.

Sorozatokat jószerivel azért nézünk, hogy kikapcsoljanak, szórakoztassanak bennünket. Ezen belül a műfaj sokféle lehet, megríkathat, jókedvvel tölthet el, megrémiszthet, romantikus érzéseket kelthet bennünket vagy akár taníthat. A Következő nemzedék című sorozatot a drámák közé sorolja a Netflix, a leírása szerint botrányos és érzelmes, és ez így is van. Illetve szórakoztató és olykor meglepő is. A történet szála jórészt két nő és a híradó világa köré épül, az X és az Y és a Z generáció közötti szakadék kellős közepén. 

Narratíva az állatvilágból 

A Következő nemzedék török sorozatot végigkíséri az állatvilágból kölcsönvett narratíva, a ragadozó állatok viselkedése, különösen a varjak és az oroszlánok tekintetében. Oroszlánok azok, akik már sikereket értek el, ők a médiumok vezetői, a csúcson lévő gazdag műsorigazgatók, gyártásvezetők, producerek, hírolvasók teszik ki, és madarak azok a frissen diplomázott fiatalok, akik gyakornoki, vagy junior posztban dolgoznak, és folyamatosan keresik a lehetőségeket, hogy magasabb pozícióhoz jussanak. Amihez használják az összes modern eszközt, amihez csak hozzáférésük van.

Az X és az Y-Z generációk közötti szakadék, a különbözőségek tagadhatatlanul erősek a mindennapokban, de a média világában különösen erősen kiéleződik ez a helyzet. Míg a munkában az idősebb generáció csak igyekszik lépést tartani az internet adta új világgal, és még sokszor nem értik meg a nagyobb összefüggéseket, a közösségi média gyors és intenzív hatását, addig a fiatalok nem csak ismerik azt, hanem folyamatosan használják, és általa igyekeznek kisebb vagy akár hatalmas változásokat hozni.


Generációk küzdelme

Lale Kiran (Birce Akalay) a Másik oldalon híradónak a sztár híradósa, hírolvasója. Igazi oroszlán. A vérében van a híradózás. Lale még a klasszikus újságírás híve. Csak és kizárólag több oldalról megerősített hírrel dolgozik, és sosem tér le arról az erkölcsi útról, miszerint csak az igazság és az etikusság vezetheti az újságírót, a híradóst. Mindig józan, kiegyensúlyozott, körültekintő, végletekig előzékeny és udvarias, az interjúalanyokkal, a munkatársakkal, a pincérrel, a sofőrrel és a bébiszitterrel egyaránt. Mindenkivel.

Asli (Miray Daner) frissen végzett egyetemista, aki felnéz, sőt egyenesen rajong Lale-ért, szeretne olyan lenni, mint a nagy híradós. Ám egy egyszeri félresikerült találkozáson Asli rosszul veszi Lale kivételesen kevésbé barátságos, de annál józanabb tanácsát, és Asli sértettségében varjúként próbál rárepülni az oroszlánra, hogy legyőzze.

Asli maximálisan jól (ki)használja a közösségi médiát, amivel meg is próbálja kikerülni a televízióban uralkodó hiearchiát, mert egyáltalán nem kívánja megmászni a ranglétra fokait. Nem akar és nem is tudja hogyan kellene jól dolgoznia, pláne nem alázattal és akár lemondásokkal. Asli lelkesedése és törekvése gyakran egyáltalán nem etikus, sőt sokszor kimondottan randa, bántó és etikátlan. Vagy akár büntetendő is lenne, ha kiderülne.

A Kővetkező Nemzedékek három évada megmutatja hogyan tudják vagy nem tudják megtartani a pozíciójukat az oroszlánok mint Lale, Kenan Sengiz (İbrahim Çelikkol) a gyártásvezető, vagy Müge Türkmén (İrem Sak) a főszerkesztő, illetve, hogy a varjú Asli képes-e feljutni a csúcsra az új világ módszereivel, a közösségi média felületesnek tűnő világával.

Következő nemzedék

A török sorozat nagyon európai, igazán kevés nemzeti jelleget találunk a színészek játékában, nem kell tartanunk teátrális jelenetektől, elviselhető mennyiségű fejbólintást, egyéb gesztikulálást és mimikát láthatunk. Akár nálunk is játszódhatna mindezt, bár a Boszporuszról kár lenne lemondani.

A szépen fotózott, jól beállított jelenetekkel, csillogó-villogó modern környezetben és feltűnően színes és egyedi ruhákba öltözött szereplőkkel igazán látványos a sorozat. A második évadban kissé megtorpanni látszódik a történet, de a harmadik évadban újra beindul a forgolódás. A harmadik évad végére pedig különféle válaszokat kapunk a generációs kérdésekre kortól függetlenül. És egyfajta bíztatást is arra, hogy ne adjuk fel az elképzeléseinket, ne mondjunk le az életünkről, merjünk tenni az álmainkért, amihez használhatjuk – csak nem mindegy hogyan- a közösségi médiát. 

A Következő nemzedék sorozat, hasonlóan más sorozatokhoz természetesen különféle túlzásokkal él, és nem minden utánozható le belőle, ha büntetlen előéletűek akarunk maradni, de mégis taníthat, buzdíthat bennünket.

A világ változik, és még ha nehezünkre esik, akkor is érdemes haladni vele. A Következő nemzedék tanácsa az, hogy legyen saját értékálló értékrendünk, ami mellett mindig képesek lehetünk elengedni a régiből azt, amit szükséges, és befogadni az újból azt, ami bennünket és a világot is szolgálja.

Fotó: Netflix