Ezerféle okból lehet szüksége egy gyereknek pszichológusra: némelyikük depressziós, van aki csak szorong, és akadnak olyanok, akik nehezen illeszkednek be egy új környezetbe – ez így, a Nő az ablakban című filmben hangzott el. Amiben a főszereplő egy gyermekpszichológus. Ő a nő az ablakban. Aki nem mozdul ki a lakásból. És ennek nem a covid az oka, hanem az agorafóbia. Egészen pontosan, ami a betegség mögött áll. A Netflix új filmje az egyik legnézettebb jelenleg a streaming szolgáltatónál.

Amy Adams főszereplése garantált a jó mozihoz. Ahogyan Julianne Moore alakítása is. Korábban, bizonyára ő játszotta volna a főszerepet. Na nem mintha az alakítása mellékes lett volna. Mint mindig, most is jól játszott. Bár csak rövid időre tűnt fel. Ám a kiléte különösen fontos volt a történet szempontjából.

Dr. Anna Fox gyermekpszichológus (Amy Adams) a nő az ablakban, New Yorkban, a Nyugati 121. utcában a 104. házban. Itt él, egy többszintes házban egyedül, majdnem egyedül. Az alagsort kiadta Davidnak (Wyatt Russell) a zenésznek.

Anna agorafóbiában szenved. Ennek a ténye nagyon hamar kiderül a filmben. Persze az, hogy mi okozza a mentális betegségét, arra menet közben, illetve a film második felében derül fény.

Persze nem könnyen, mert Anna elzárkózva él a házában, és a néző figyelmét áttereli a szomszédaira, akiket Anna az ablakból figyel. Ő maga nem mozdul ki a házból. Óriási terek és intenzív színek veszik körül. Rengeteg könyv, a könyvsarokban gyerekeknek kialakított tér kis asztallal és kis székekkel, plüssökkel, játékokkal.

Szinte mozdulatlanság, és csend veszi körül. Átható áporodottság, amibe emlékei fényei törnek be, vagy éppen egy film fekete-fehér képei, amit ő néz, vagy lát. Nehéz eldönteni, hogy otthonos vagy ellenkezőleg rideg az otthona. A ház, ami túl nagy egyetlen egy embernek. Egy olyan embernek, aki magányos. Ez azonnal érezhető Annáról. Nem véletlenül kukkolja bentről az embereket. A szomszédait.

Agorafóbia

Ezt a kifejezést egyre többször hallhatjuk. Aminek jelentése, első megközelítésben, tükrözi a kifejezés ógörög eredetét: agora (piactér) + phobosz (félelem). Eszerint az agoraphobia az olyan nyílt terektől és nyilvános helyektől való félelem, ahol az érintett nem érzi magát biztonságban, mert veszély esetén nem tudna könnyen elmenekülni, ezért pánikba esne.

Mai felfogásunkban ez a leggyakoribb fóbiás zavar azonban ennél sokkal összetettebb és általánosabb tartalmú (mert például zárt helyekre is vonatkozik), ezért komplexebb megközelítéssel nagyjából így írható le: Az agorafóbia a pánikbetegség krónikussá vált, súlyos következménye, amelyben a beteg görcsösen fél minden olyan helyzettől, mely pánikrohammal fenyegeti (ez egyaránt lehet üres tér vagy zsúfolt autóbusz, kihalt utca vagy moziterem), mi több,  már nem annyira a veszélyesnek ítélt helyszínektől és körülményektől fél, hanem magától a félelmi rohamtól retteg, attól, hogy a fenyegető helyzetben rátörhet a félelem.

Az agorafóbiás egyre inkább nem vállalja ezt a kockázatot, igyekszik mindenáron elkerülni a pánikhelyzeteket. Pont úgy, ahogyan Anna is érzi, teszi. Bezárja magát, és nem megy ki a lakásból.

A kíváncsiság a csökkenő depressziós zavar bizonyítéka

Anna, pszichológusként pontosan tudja milyen folyamatok történek benne, mi mit jelenthet vagy mit nem jelenhet, de a lelke mélyén azt is tudja, hogy nem diagnosztizálhatja és legfőképpen nem kezelheti magát tűpontosan, hatékonyan.

Anna jó szakember. Lenne, ha nem lenne maga is mentálisan beteg. Mindent analizál, ami vele történik. De kétségtelenül minden gondolatát áthatja a gyógyszerek és az alkohol. Még azt is átrágja, ahogyan őt dr. Landy kezeli. Dr. Landy (Tracy Letts) szupervízióra készül, mert úgy érzi az elmúlt tíz hónapban, amióta Annát kezeli, a páciense nem jut előrébb, hiszen nem tett egy lépést sem, hogy kimenjen a házból. Mégis dr. Landy bizakodó, úgy véli Anna kíváncsisága a szomszédok felé jó jel, az érdeklődése a külvilág felé is egyfajta lépés a házon kívüli életre.

Dr. Landy így fogalmaz, amikor Annának nem tetszik, hogy a kezelés alkalmával újra a szomszédok megleséséről érdeklődik: – A kíváncsiság a csökkenő depressziós zavar bizonyítéka.A jól feltett kérdéseknek kulcsszerepük vannak a filmben, pont úgy, mint a való életben, amikor egy jó pszichológussal van dolgunk.

Ezzel Anna nem akar egyetérteni, de mégis tudja, hogy az orvosának igaza van. Abban is, hogy jobb lenne, ha a különféle gyógyszereket nem alkohollal szedné be. Anna fejben tudja ezt, mégis cinikus minden szakmai segítséggel szemben. Önroncsoló életet él. És erre az új szomszédja Jane (Julianne Moore) is felhívja figyelmét, amikor körbe nézve Anna otthonában így jellemzi Anna agorafóbiáját és otthonát: – Puff! Beszorult ebbe a retkes házba, utálnám ha ilyen lepukkadt kecó foglya lennék. Jane itt nem hagyja abba Anna szembesítését folytatja: –Szóval mit csinál egész nap, dolgozik?

Jogos kérdés egy olyan embertől, aki egy ekkora házban él, de nem mozdul ki onnan. Mégis miből él?

Nő az ablakban: Ezerféle okból járhat egy gyerek pszichológushoz

Igen, Anna így is dolgozik, a házon belül. Lelki segítséget ad gyerekeknek. Jane tinédzser fiában Fredben (Ethan Russell) is pillanatokon belül felfedezi hogy valami nem stimmel. Persze kézen fekvő lehet, hogy az újonnan költözőknek beilleszkedési nehézségei lehetnek, Anna többet is lát. Látja, a fiúnak segítségre lenne szüksége.

Így amikor Fred rákérdez, hogy egy gyereknek miért lehet szüksége pszichológusra, Anna sorolni kezdi, beletéve Fred látható problémáit is: – Ezerféle okból lehet szüksége egy gyereknek pszichológusra. Némelyikük depressziós, van aki csak szorong, és akadnak olyanok, akik nehezen illeszkednek be egy új környezetbe.

Anna látja, hogy az új szomszédaiknál komoly mentális és fizikai problémák lehetnek, ám a saját agorafóbiája, az alkohol és a gyógyszerek hatására egyre nehezebben lehet szétválasztani mi igaz abból, amit Anna sejt, gondol és lát, tapasztal az új szomszédaival kapcsolatban és mi az, amit esetleg hallucinál.

Mi okozza az agorafóbiáját, miért nem megy ki a lakásból, és miért van ő valójában egyedül? Anna a nő az ablakban, aki másokat figyel, a szomszédait. Ahogyan az orvosa látja: Anna ki akar menni, kíváncsi, nem elégszik meg a benti életével. A kérdés, hogy megteszi-e az első fizikai lépést, és ha igen, mikor. Minek kell történnie ahhoz, hogy az esernyője védelme alatt, vagy anélkül Anna elhagyja a házat. Ez derül ki a Netflix jelenleg legnézettebb mozijából.

A Nő az ablakban, eredeti címen: The Woman in the Window amerikai bűnügyi-thrillert Joe Wright rendezte Tracy Letts forgatókönyvéből, mely A. J. Finn 2008-as azonos című regényének adaptációja. A főszereplők Amy Adams, Gary Oldman, Anthony Mackie, Fred Hechinger, Wyatt Russell, Brian Tyree Henry, Jennifer Jason Leigh és Julianne Moore, akik másfél órában kikapcsolnak bennünket a saját rossz gondolataink, fóbiáink világából. Jó vagy sem a fim, döntse el a néző, mindenesetre az a mondat a filmből, miszerint egy gyerek ezerféle okból járhat pszichológushoz, az sajnos igaz.

Forrás: ITT

Fotó: Netflix

Polgár Ágnes