Kempingezés a Balatonnál. Biztosan sokan emlékeznek vissza jó szívvel azokra a nyarakra, amikor a család sátorral és kempingszékekkel felszerelkezve indult útnak. A családi kiruccanás ezen fajtája sem ugyanolyan ma, mint évtizedekkel korábban. A jó dolgok még jobbakkal egészültek ki. Tapasztalt sátorozóként elmondjuk a mi tuti tippjeinket. Hogy felejthetetlen legyen az élmény.

Ha itt a nyár, elvágyódunk valahova. Valahova, távol az otthonunktól. Pihenni szeretnénk. Kikapcsolódni. A pihenés mindenkinek mást jelenthet. Valaki azt kedveli, ha egy hűs szobában olvasgathat, majd este a svédasztalról többféle ételt is megkóstolhat. Ha pedig kedve szottyan, akkor a wellnes részlegben pezsgőfürdőzik.

Mások túráznak, és hegyvidéki kis házakban szállnak meg. Vagy éppen egy nyüzsgő nagyvárosba mennének, ahol éjszaka sem áll meg az élet, és megkóstolhatják a helyi specialitásokat. Valaki szívesen kempingezik, és alszik sátorban. Talán mert a gyerekkorára emlékezteti.

És vannak olyanok is, akik ezeket a nyaralási típusokat szívesen váltogatják. Szerencsére van erre lehetőségünk.

Ez a kemping már nem az a kemping

A sátrazás ma már nem teljesen ugyanolyan, mint harminc, negyven évvel ezelőtt. Akkoriban nem nagyon volt mit összepakolni a Wartburg csomagtartójába a csehszlovák sátoron és a kempingszékeken kívül. A kempingekben nem igazán volt más, mint szabad férőhely, vizesblokk, és főzési lehetőség.

A mai kempingek felszerelése és szolgáltatásai vetekszenek a szállodákban megszokottakkal. Minden igényt kielégítő étterem, animátorok, vegyesbolt, élménymedencék, járműkölcsönzés (bicikli, gokart, vízibicikli), strandröplabdapálya, felszerelt mobilházak. Minden helyben van. Ami azért is jó, mert nem kell elhagynunk a kempinget, ha szükségünk van valamire.

Mégis más, mint egy szálloda. Ez pedig nem más, mint szabad levegő, természetközeliség. Van elég tér, viszont nincsen zsúfoltság. Nem kell mindig a liftre várni, vagy éppen tolakodni a legjobb falatokért a svédasztalnál. Ha kempingezik a család, akkor a magunk urai vagyunk.

Kempingezik a család

Mert vitathatatlan, hogy családdal a legjobb élmény a sátrazás. Ezt a pihenési formát a gyerekek élvezik a legjobban. Persze a felnőtteket sem kell sajnálni. Ki ne szeretne koktélt szürcsölve heverészni egy közvetlenül a Balaton-parton kifüggesztett függőágyban, miközben a gyermeke önfeledten pancsikol a gyerekmedencében? De ne szaladjunk ennyire előre.

A felnőtt fejjel sátrazás élményét mi is a gyerekeinknek köszönhetjük. Még csak a legidősebb fiúnk volt velünk, amikor a férjemmel először mentek el sátrazni. Majd sorra érkeztek a testvérei, akikkel úgy kétéves korukig a kempingezés ideje alatt én maradtam otthon. Vagyis kimaradtam minden jóból. Egészen az idei évig. A sátrazásból mindig élményekkel megtelve, fülig érő szájjal érkeztek haza. Éreztem, ezt nekem is ki kell próbálnom.

Szerencsére az évek során a férjem rutinos sátrazóvá vált. Rengeteg tapasztalattal, amelyekről sokat beszélgettünk az idei kempingezés előtt. Hogyan lehet szuper élmény a sátrazás? Mitől lesz a családi kempingezés felejthetetlen? Erre voltam én is kíváncsi. S mindenre volt válasza.

A családunknak az utóbbi néhány szezonban már az alsóörsi Pelso Camping a célállomása. Ebben a kempingben – vagyis az elődjében – talán még a nagyszüleink is pihentek. Ugyanis 1954 óta működik. Akkoriban két kemping létezett egymás mellett, amelyeket 2001-ben nyitottak egybe. A ma húsz hektáros területén 376 sátorhely, 4 üdülőház és 200 mobilház található. Mindez közvetlenül a vízparton, árnyas fákkal szegélyezve.

Mitől lesz szuper élmény a sátrazás?

Ha sátrazás, akkor nincsen az a nyűg, ami egy szállodában gyakori: nem kell a gyerekekre állandóan rászólni, mert már nekünk kellemetlen, hogy hangoskodnak. Egy kempingben lehet hangoskodni. És kiabálni, és szaladgálni. Mert mindenki más is ezt csinálja.

Ha a sátrazási élményről beszélünk, akkor a férjem szerint szerint szükséges a társaság. Tehát ha lehetséges, vigyünk magunkkal még egy baráti családot. Így a gyerekek lefoglalják egymást. Végre valaki máshoz is szólhatnak, nemcsak a testvérükhöz. S mivel már ismerik egymást, jobban tudnak alkalmazkodni a másikhoz. Ez tényleg működik. Mi most sem egyedül indultunk útnak.

Bár a sátrazás jó időben ideális, ha mégis adódnak esősebb napok, az összeszokott társaság akkor is áldás. Így hol az egyik család sátrának „nappalijában” bandázhatnak, hol a másikéban. Apropó sátor. A mai sátrak már köszönőviszonyban sincsenek a régi csehszlovák típusokkal. Annyi szellőzőnyílással látták el, hogy nem fázunk, és nem is pusztulunk meg a melegtől.

A mai kempingek pozitívuma, hogy meghagyta a kemping-fílingből azt, ami jó volt, de mellé tette a harminc év civilizációs hozadékát. Nem kell szorongnunk egymás mellett. Különböző méretű parcellákat alakítottak ki, amelyeket sövénnyel választottak el egymástól. Így megmarad a privát szféra. Ezek mérete nagyjából mint egy lakásé, nyolcvan, száz, vagy akár százhúsz négyzetméter is lehet.

Minden parcella közvetlen közelében elérhető az áram. Nem szükséges csak magunkról gondoskodni. A mai kempingek levették a vállunkról a nomád kényszert. Van animátor, biztonságos medence, étterem. Három napnál rövidebb időre nem érdemes elindulni. De még jobb, ha több hetet is tudunk maradni.

Ha már áll a sátor: pakoljunk be!

Nem a sátor felállítása a problémás. A sátorba való ki- és bepakolás a legmacerásabb. S minél több cuccunk van, annál több időt vesz igénybe. Logikus ugyebár. De a több cucc a saját kényelmünket szolgálja. A kezdeti egy gyerekes kempingezés után a férjem első beruházása egy felfújható tartószerkezettel rendelkező, hatszemélyes sátor beszerzése volt. Ez nem létszükséglet. Amiatt praktikus, mert egyedül is könnyedén felállítható. Egyébként drágább és sérülékenyebb.

Fokozatosan egyre több sátrazós holmit vásároltunk. Amiatt a bizonyos kényelmi faktor miatt. Ma már van például hűtőnk. Jól jön, ha megmarad a reggeliből a szalámi vagy a májkrém. Ez is pont beillik a kempingasztal alá, ahogyan a cipzáros ruhatároló. Így rend van, és nem a sarokba dobáljuk a ruhákat.

A ruhák szállítására egyébként a kompressziós zsák vált be. Mindenkinek külön színben. Így könnyebb pakolni. Legyen nálunk meleg ruha, de pizsama is. Időjárás függően melegítőben is aludhatnak a gyerekek. Összehajtogatható párna. Több éves tapasztalat szerint egy bizonyos kívül puha, de mégis nagyon picire hajtható, felfújható párna vált be legjobban. A hálózsák legyen szétcipzározható. Mi általában takarónak használjuk.

Tuti tippjeink: ami mindenképpen legyen nálunk

Feltétlenül legyen nálunk elemes lámpa, személyenként legalább egy darab. Olyan, amelyik felakasztható, de ha állítjuk sem dől el. Plusz érv mellette, hogy a gyerekek ezzel is remekül elszórakoznak a sötétben. Hosszabbító, elosztók. Könnyen száradó, picire hajtható törölköző. Fejenként legalább egy, de lehet többet is pakolni, ha elfér. Hatalmas bevetésnek voltak kitéve.

Minden olyan, amivel a gyerekek lefoglalják magukat, de otthon nem szabad, vagy csak ritkán használjuk. Ami nálunk bevált, az a buborékfújó, az eltörhető, világítós rudak, s az idei újítás, a vízibomba készítő pumpa lufikkal. Imádták, hogy szabadon dobálhatják. A lufimaradányok összeszedése is a móka részét képezte. Vízi járművek. De semmi extra, csak amit egyébként is vinnénk egy vizezős kiruccanáshoz.

Az esti tűzgyújtás nálunk nem maradhat el, ha olyan helyen nyaralunk, ahol lehet. A kemping pedig olyan hely. Arra azonban készüljünk fel, hogy hiába van tűzgyújtó hely, fáról általában nekünk kell gondoskodni. Nálunk már az apróra hasított tűzifa is a kempingfelszerelés része. Barkácsáruházakban beszerezhető. Jó ha van nálunk éles kés, néhány nyárs, pléhtányér és pléhpohár, úti evőeszköz.

Extra tippek: amelyek tényleg a kényelmet szolgálják

A sátrazás ma könnyen egyénre szabható. A magunkkal vitt tárgyak tekintetében a lényeg talán az egyensúlyi állapot megtalálása, amely biztosítja a család kényelmi szintjét, mégsem kell a fél lakást felpakolni. Mi a garázsban külön helyen tároljuk a kempingezős holmikat, a tisztán elcsomagolt törölközőkkel együtt.

A nagyobb helyet igénylő holmikat (sátor, hűtő) már az utazás előtti napon elpakoljuk az autóba. A számunkra fontos műszaki eszközöket is. Így például nagyon bevált a multifunkcionális sütő, amellyel tükörtojást és palacsintát is rendszeresen sütünk a kempingezős reggelikhez. De lehet, hogy valakinek a vízforraló, vagy az otthoni kávégép lesz a nélkülözhetetlen eszköz.

A felfújhatós alváshoz használt matracot van aki szereti, van aki nem. Nekünk van. Tény, hogy nagy helyet foglal, tárolni kell, sérülékeny, nem lehet bármekkora súllyal terhelni. Ha forgolódik az ember, hangos. De kényelmesebb, mint a földön feküdni.

Vízhatlan, túrázáshoz gyártott elsősegélycsomag. Benne komplexen minden, amire szükség lehet. Mi az idén használtuk (a ragtapaszt). Kompresszor a felfújható holmikhoz. Amíg a dolgát végzi, párhuzamosan mást is csinálhatunk. A felfújhatós sátorhoz pumpa kell.

Horgászszéket próba gyanánt az idén vittünk először. Tulajdonképpen a helyet foglalja. És a kempingezésen túl ezt is tárolni kell valahol. Helyette a sátor előtti üldögéléshez is kiválóan megfelel a strandpléd.

Azonban bármit is vigyünk magunkkal a kempingezéshez, a sátrazás kellékei csak eszközök. Amelyeket mi töltünk meg tartalommal.