Almavásárláskor önkéntelenül emeljük a orrunkhoz a gyümölcsöt, hogy meggyőződjünk az illatából, érett, finom-e. Amit, ha nem ítélünk ízletesnek, akkor visszatesszük, hogy helyette másikat keresünk. Pedig csak egy almáról beszélünk. Nem egy ingatlanról. Amit az otthonunknak szeretnénk tudni, és ezért alaposan megismerni. Amihez manapság a hirdetések nem nyújtanak megfelelő segítséget. Az sem ritka, hogy az almáról több leírást találunk egy élelmiszerbolt online részlegén, mint egy-egy lakásról, házról az ingatlanokat kínáló oldalakon.

Amikor új otthont keresünk, bérelni vagy vásárolni szeretnénk ingatlant, akkor nem lehetünk felületesek. Akkor sem, ha csak átmeneti megoldásban gondolkodunk. Mert tartson az az átmenet bármeddig, nagyon nem mindegy hová megyünk haza. Arról nem beszélve, hogy mennyi év munkája van egy ingatlan ára mögött.

Az új ingatlan megtalálása, általában a kereséssel indul. Ritka az, hogy pont, amikor otthont váltanánk, akkor egy visszautasíthatatlan ajánlat csak úgy megtalálna. A keresés pedig, bármennyire is szeretnénk, hogy ne így legyen vesződéssel jár. Nem is kevéssel.

Kiadó vagy eladó: nem mindegy

A hiba a hirdetésekben van. Amik ritkán mondhatók a valóságnak megfelelőnek, azaz korrektnek. Az elnézhetőbb: amikor valami adat hibázik, téves, nincs is meghatározva vagy nem teljesen pontos. Amikor viszont erős csúsztatások, szépítések vannak egy-egy hirdetésben az már egyenesen dühítő.

Jellegzetes kiinduló hiba, főleg az apróhirdetési oldalakon, hogy a kiadó ingatlan eladó ingatlannak van hirdetve, az eladónak kínált ingatlan pedig kiadónak van jegyezve. Ami nagyon nem mindegy. Bosszantó ez a tévedés, már csak azért is, mert a hirdetőnek egy kattintásába kerülne a megfelelő kategóriát kiválasztania.

Ahogyan az alapvető adatokat is illene a tulajdonosnak, vagy a hirdetőnek (ingatlanügynöknek) pontosan megadnia. Egy-egy kattintás lenne kiválasztani az ingatlan valódi típusát, elhelyezkedését, méretét, komfort fokozatát, fűtésének jellegét, megadni a helyiségek pontos típusát és méretét. Élethű fotókat és valóságnak megfelelő alaprajzot feltölteni sem ördöngösség, hogy az érdeklődő valóban képben lehessen.

Erősség, gyengeség

Mert nem mindegy, hogy a kiadó vagy eladó ingatlan az egy családi ház, sorház, panellakás, csak sufni a telek végén, egy lakóparki lakás vagy egy vályogház egy üdülőtelepen. Ahogy az sem mindegy, hogy zsákutcában, a hetedik emeleten, a patak mentén, a falu szélén, az alagút lábánál, a lakópark bejáratánál vagy a félszuterénben van. Nem mindegy, hogy milyen a fűtése, a komfortfokozata, az energetikai ellátása, és az ingatlan beosztása sem. Hogy ami a hirdetésben szobaként van megnevezve, az a valóságban egy ablaktalan lyuk 3 négyzetméteren, vagy egy 6 négyzetméteres ablakos különálló helyiség, azaz félszoba, vagy egy ablaktalan közrefogott helyiség, azaz hall, esetleg egy legalább 12 négyzetméteres ablakos, helyiség, ténylegesen egy szoba.

Tulajdonosként tisztában kell lennünk az ingatlanunk erősségeivel és gyengeségeivel, és azzal is, hogy ami nekünk pozitív, az lehet másnak negatív. Vagy fordítva. Vagyis nyugodtan adjuk meg az ingatlan pontos és valóságnak megfelelő paramétereit. Hiszen nem feltétlenül baj az, ha egy ingatlan félszuterén, mert egy hegybe épített ház félszuterénjébe is ragyogóan besüthet a nap elég fényt adva, de nem felforrósítva a lakást, mintha az a tetőtérben lenne.

Ahogy a tetőtér kellemetlen lehet egy magas embernek, úgy lehet az nem bosszant egy alacsony termetűt, hiszen nem ütné be a fejét minduntalan. Vagy a panelben a klausztrofóbiás valószínűleg az első két emeletig keres lakást, míg a liftezni szerető és csendre vágyó gond nélkül költözik a tízedikre is akár, amúgy is szebb számára onnan a kilátás, mintha nem is egy panelben lakna. A variáció végtelen lehet, kinek a pap, kinek a papné.

Kit akarunk becsapni? 

Felesleges „szépíteni” hiszen előbb vagy utóbb minden kiderül. Kiderül, hogy nem vihető kisállat a kiadó ingatlanba, hogy a lakás full sötét, nem folyik le a víz a mosogatóban, a lakás nem a negyediken, hanem a tízediken van, a gépesített konyhából hiányzik a mosogatógép és hely sincs neki, a telek határ nem a leszúrt oszlopnál van, hanem félméterrel előrébb, a villanyvezetékek nem öt, hanem húsz éve lettek áthúzva, a tető már jócskán cserére szorul, a kád nem is kád, hanem ülőzuhanyzó, az előszoba már maga a nappali része, a bejáratnál még egy szék sem fér el, nemhogy egy cipősszekrény a négy fős családnak.

Igazából értelmetlen kit akarunk becsapni akkor, amikor nem jól hirdetünk? Miért jó nekünk, ha egymás idejét húzzuk azzal, hogy nem a valóságot mutatjuk? Egyrészt úgyis kiderül, másrészt felesleges kommunikációt szül. Időt rabló üzenetváltásokat a hirdetési oldalakon, telefonbeszélgetéseket és ingatlanbemutatókat. Ami mindkét félnek kellemetlen, és egyáltalán nem erősíti az ingatlanügyletet. Arról nem beszélve, ha utólag kell pereskedni.


Fotó: Pixabay