Az utóbbi időben meggyarapodtak az úgynevezett Spin-off tartalmak. Amikor például egy film vagy sorozat kitalált világából születik egy hozzákapcsolódó másik történet. Lehet ez előzmény vagy akár egy mellékszál is. Mint Sarolta királyné története, aki annyira jelentős karakternek bizonyult a Bridgerton család történetében, hogy most egy külön sorozatot kapott. Nem véletlenül. Sarolta királyné – Egy Bridgerton-történet címmel, az első évada elérhető a Netflixen.

A Bridgerton család című sorozat mindkét évadát megnéztük. A két évadról, három alkalommal is írtunk. Szoknya és Nadrág szempontból is. Nekünk tetszettek. Az első mondhatni jobban, mint a második. De ez lényegtelen. Vártuk a folytatást. Bár nem gondoltunk arra, hogy lehetne a történetnek mellékszála, pedig Sarolta királyné alakja igazán jelentős volt a sorozatban (és a való történelemben is). Annyira, hogy az alkotók most a brit uralkodónénak szenteltek egy egész évadot, amire mi le is csaptunk.

Polkorrektség vagy korhűség?

Amikor megjelent A Bridgerton család története már akkor szembetűnő volt sokaknak a kérdés, minek köszönhető, hogy a mellékszereplő Sarolta királynét egy fekete bőrű színésznő, Golda Rosheuvel játssza, imádni valóan mókás alakításban? Ez vajon politikai korrektség vagy korhűség az alkotók részéről?

Mindkettő lehet. Hiszen Sarolta királynéról valóban felvetődött, hogy részben afrikai származású lehetett. Legalábbis ezt állította Mario De Valdes y Cocom történész, aki visszavezette a királyné családfáját kilenc generáción keresztül. A felállított családfa szerint Sarolta királyné egyik őse egy Margarita de Castro y Sousa nevű portugál nő volt, aki fekete lehetett. Mindezt azzal is próbálta bizonyítani, hogy Sarolta királyné arcbőrre néhány festményen sötétebb tónusú, mint másoké, illetve, hogy bizonyos arcvonásai is erre utalnak.

Igaz, vagy sem ez a felvetés, a Bridgerton történetekben Sarolta fekete bőrű. Fiatal énjét a most 21 éves, brit India Ria Amarteifio játssza. Akibe III. György első látásra (Corey Mylchreest) beleszeret. Zárójelben jegyeznénk meg, a történészek szerint Zsófia Sarolta és III. György kapcsolata eleinte baráti volt, és valóban nagyon szerették egymást, mi több III. Károly mindig hű is maradt a feleségéhez, sőt féltékeny is volt rá. A később elmebajjal diagnosztizált király, betegsége intenzívebb napjaiban erőszakosan közeledett Saroltához, és házasságtöréssel vádolta.  

Szellemes, intim, érzelmes

A Bridgerton család története 1813-as társasági szezon kezdetekor bontakozott ki, amikor a titokzatos „Lady Whistledown” tollával írt botránylap keringeni kezdett Londonban. Most sincs ez másként, Sarolta királyné – Egy Bridgerton-történet indulásakor is Lady Whistledown köszöntésével kezdődik minden.

Sarolta királynét pedig látjuk felnőttként, úgy ahogy a Bridgerton család történetében megismerhettük, és 17 évesen, amikor hat óra ismeretség után III. György felesége lesz. Majd láthatjuk ahogyan a kényszerházasság ellenére egyre közelebb kerülnek egymáshoz, azt ahogyan Sarolta beilleszkedni igyekszik az új szerepébe és környezetébe, ahogy fény derül Sarolta számára a férje elmebetegsége. Megismerhetjük az elmebaj akkori kíméletlen gyógymódjait, ahogyan azt is, hogy már felnőttként mennyire előrehaladott a király betegsége. S azt is, mennyire magányos Sarolta mellette, illetve azt is, mennyire távol áll tőle az anyaság, tizenöt gyermeke ellenére. És milyen ügyetlenül tudja tizenöt már felnőtt gyermekét rávenni arra, hogy sokasodjanak. Hiszen a királyi vérvonal nem szakadhat meg.

Mellettük visszatérnek az anyasorozatból Lady Agatha Danbury (Adjoa Andoh) és a Vikomtné Violet Bridgerton (Ruth Gemmell) alakjai, akik szintén a saját nehézségeikkel néznek szembe. Violet mint egy köztiszteletben álló özvegy, aki mindig arra biztatja a gyermekeit, hogy kövessék szívüket, és azt kívánja, bárcsak megtalálnák azt a szerelmet, ahogy ő megtalálta férjével, Edmunddal való kapcsolatában,most kiderül mennyire magányos özvegyként a szó érzelmi, értelmi és intim részletében. Ahogyan az is kiderül, hogy a nagyon karakán Lady Agatha Danbury hogyan oldja meg hasonló problémáit.

Mindezt egyszerre szellemes, intim, és érzelmes megjelenítésben, amiért megszerettük a Bridgerton család történetét is. Csodálatos kosztümök, pazar környezet, közeli intimitás, sziporkázó szellemesség és túlzott érzelmesség a képernyőn. Korhűséget nyomokban tartalmazva, saját értelmezésben, úgy, ami vagy magával ragadja a nézőt vagy ellenkezőleg, a sorozat azonnali kikapcsolására bírja.

Sarolta nehéz története, szinte habkönnyűen

Sarolta királyné – Egy Bridgerton-történet talán azért tetszett nekem, mert az élet nehézségeit képes, még ha túlzóan is elviselhetőre, de mégis csak túlélhetőre varázsolni. Amiben a probléma, probléma, de orvosolható humorral, szeretettel, odaadással, elnézéssel, de nem ledegradálásával. Amiben még a különféle veszteségek, az elmebaj, a magány, a külső támadások, az élet egyéb problémái értelmet nyernek.

Megmutatja, hogy a pompa, a fényűzés, a gazdagság mögött is ugyanolyan fájdalommal, bánattal, veszteséggel, kínnal találkozhatunk, mint egy átlagember életében. A viccel, a túlzásokkal, a csöpögő érzelmekkel való ábrázolás persze éppúgy felháboríthat, vagy dühíthet másokat, mint felüdíthet.

Nekem Sarolta nem mellékes története inkább szórakozást és kikapcsolódást nyújtott a saját életem elől. Továbbá adott egy kíváncsiságot, hogy még többet megtudjak Sarolta királynő valódi életéről és az az elmebetegség gyógyítás-fejlődéséről, továbbá arra is felbuzdított, hogy felpróbáljak egy halcsontos fűzőt. Nem feltétlenül egy hintóban ülve.

Fotó: Netflix