Az embereket érintő és érdeklő legfontosabb napi témákról korábban a lapok nyújtottak tájékoztatást. A rádió megjelenéséig az előző évszázadokban erre a célra csak az újságok álltak rendelkezésre. Az írok és költők többsége férfi volt. A konkrét női magazinok megjelenéséig széles körben szinte csak a férfias téma volt napirenden. Csak ezekről lehetett csak olvasni. A mai helyzet merőben más. Létezik-e még férfias téma?

Ha azt mondjuk, hogy férfias téma, akkor mi jut először az eszünkbe? Bizonyára a legtöbben a következőkre gondolunk. Autók és motorok, küzdősport, whisky, szakáll, óra, biznisz. Nos, ha ezek jutnak először az eszünkbe, nem tévedünk nagyot. Ezek többsége semmiképp sem mondható általános női témának.

Férfias téma

Gondoljunk csak bele. A leghíresebb és legkedveltebb írók, költők, publicisták többsége férfi volt. Ez a nemzetközi helyzetre is igaz volt. A kor társadalmi elvárásainak megfelelően a férfiaknak voltak klubjaik. Politizáltak, pipáztak, üzleteltek, sportoltak. Nem utolsó sorban keményen dolgoztak a bányákban, gyárakban, vagy éppen a futószalagok mellett robotoltak. A nők is emberfeletti erőről tettek tanúbizonyságot. Ők az állatokat gondozták, háztartást vezették, gyereket neveltek. Gyengédséggel, gondoskodással ellensúlyozták a férfiak keménységét. Az ellentétes megnyilvánulások sok esetben megbotránkoztatók voltak, még száz évvel ezelőtt is.

A korábbiakkal ellentétben merőben más a mai modern világunk kommunikációs megközelítése. Azt látjuk, hogy a női jogok és szerepvállalások erőteljesen előre törnek. Ezzel együtt a férfiak is nyitottabbá váltak. A mai férfiak egy része már a standard szerepeket felcserélve, nőiesebb tevékenységeken keresztül éli mindennapjait.

A 21. századi kommunikációs forradalom mindannyiunk életét gyökeresen megváltoztatta. Ebben jelentős szerepe volt az internet lakossági felhasználásának és a közösségi platformok megjelenésének. Minden arra nyitott ember a korábbihoz képest aktívabb kommunikációba kezdett. Egyes felmérések szerint a kommunikációink nagyobb részében magunkról, saját élményeinkről és tapasztalatainkról beszélünk.

Nem téma a férfias téma

A fentiekkel összhangban a közösségi felületeken is önmagunkról beszélünk. Tesszük ezt önkéntelenül akár képeken, akár videókon keresztül. A korábbi férfias témáktól eltérően azonban már nem a politika és az üzlet a legkedveltebb. A férfiak többsége ma már sokkal általánosabb témákat feszeget. Főzés és étkezés, egészséges életmód, gyermeknevelés, környezetvédelem, pszichológia, vagy éppen a divat. Egyáltalán nem szégyellem, jómagam is a nőiesebb témákon keresztül tudok kiteljesedni.

Persze, megvannak még a régi vonalasnak tekinthető férfiak is. Ők a mai trendek ellenére továbbra is kizárólag a férfias témákban élik ki önmagukat. Ingatlan, foci, politika és üzlet. Tegyük hozzá, egyre kevesebben vannak.

Szerepcsere – és a nagy kérdés

Nem kell 100 évre visszatekinteni az összehasonlításhoz. Az életmódunk az elmúlt évtizedekben egyértelműen megváltozott. Eltűnni látszanak a korábbi erőteljesen lehatárolt vonalak, amelyek meghatározták a férfiak és nők teendőit, témáit, vagy éppen lehetőségeit. Ma már apukák is viszik gyermekeiket bölcsődébe és óvodába. Intézik a bevásárlást, főznek, mosnak a családra. Öntözik a virágokat, szerető és nyugodt légkört teremtenek az otthonokba. Eközben a nők egyre magasabb pozíciókba törnek. A politizálnak, karriert csinálnak, vállalkoznak, autóversenyzők, asztronauták, mérnökök lesznek. Közben anyák is maradnak. Ezzel együtt az általánosan férfias témák iránt is megnőtt az érdeklődésük.

Egyértelmű, hogy milyen a témákról olvasunk legszívesebben. Amelyek a leginkább foglalkoztatnak bennünket. Engem most leginkább a gyermeknevelés foglalkoztat. A tizenhárom hónapos kislányommal még mindig egy gyakorló apuka vagyok. A sok ajánlás és pszichológiai megközelítés tömkelege között próbálom intuitív módon jól csinálni a dolgot. A másik fő terület a bölcsőde. Hat hét alatt már a második helyen vagyunk, kemény dió ez is. Ugyanakkor sajnálom, hogy el vagyok maradva az erkélyen lévő növényzet gondozásában. Vagy éppen nagyon várom már A szolgálólány meséje című sorozat legújabb évadát. Ezek egyike sem igazán férfias téma.

Az életünk ma már minden téren összefonódik. Egyszerre kell több lábon állni, több személyiséget megtestesíteni. Több információval és szélesebb látókörrel rendelkezünk, mind elődeink. Manapság már a férfiak is öt percig válogathatnak a megfelelő arckrémek között. A nők a legmagasabb pozíciókban dönthetnek és képviselhetnek egész országokat, vagy kontinenseket. A férfiak otthon maradhatnak a gyerekkel. A nők fél év után visszamehetnek dolgozni. Ha ebből a szemszögből nézzük, jogosan merül fel a kérdés: vajon tényleg létezik-e még kimondottan női, vagy férfi téma?


Fotó: Pixabay

Kelemen Dániel