A rekentő hőségen túl, és még a nem szűnő esőzések előtt az ősz kiemelten népszerű a kirándulók, túrázok körében. Ősszel magával ragadóan színesebb a természet, mint nyáron, nagyon szépek a fények, az árnyalatok az erdőben. Jó lenne vigyázni rá, és megtanulni etikusan túrázni.

Jó pár alkalommal írtunk már a kirándulás, túrázás jótékony hatásáról, például ha télen kirándulunk, ITT és ITT és ITT megtalálja cikkeinket. Írtunk arról is, hogyan érdemes kirándulni, mire érdemes vigyáznunk. De arról nem szóltunk még, hogyan lehetne etikusan túrázni. A fenntartható kirándulás fontosságára a Pilis Parkerdő Zrt. hívta fel a figyelmünket sajtóközleményében, amit nekünk is elküldött. Ebben olvashatjuk a társaság intését arról, hogyan túrázzunk. Amit mi pár gondolattal kiegészítettünk.

Túrázni ősszel

Az ősz különösen frekventált túrázási időszak, ilyenkor a kevésbé gyakorlott kirándulók is túrabakancsot húznak, ami nem is meglepő, hiszen az őszi időjárás kellemes túrázáshoz, az erdő pedig változatos színekben pompázik.

Ahogyan Varga Zsuzsanna végzett túravezető fogalmazott egy korábbi cikkünkben: –  Míg tavasszal nagyon jók az illatok, addig ősszel sokkal színesebb a természet, nagyon szépek a fények, az árnyalatok az erdőben: zöld, bordó, sárga, barna, okker. A természetjárást sosem késő elkezdeni, ha van pár szabad óránk hétvégén, akkor most szeptemberben, októberben is neki indulhatunk. Nem túrázni, hanem kirándulni. A kettő között az a különbség, hogy míg a kirándulás kikapcsolódás, addig a túrázás már valamilyen teljesítményhez kötött sporttevékenység.

Fenntarthatóság szempontjából viszont teljesen mindegy, kirándulunk vagy túrázzunk, a változékony időjárás és az egyre rövidülő nappalok különös óvatosságot kívánnak mindenkitől, akik az erdőbe mennek, mert az erdő azt várja tőlük, hogy túrázzunk fenntarthatóan.

Így túrázz etikusan

Fenntartható, etikus túrázás és kirándulás alatt olyan természetjárást értünk – írja a Pilisi Parkerdő Zrt. a sajtóközleményében – amely óvja a környezetet, s nem okoz többletterhelést az erdő élővilága számára. Ha kirándulásaink során ügyelni szeretnénk arra, hogyan csökkenthetjük az ökológiai lábnyomunkat, akkor javasolják, kérik az alábbiakat tartsuk szem előtt:

Kerüljük el a népszerű útvonalakat, menjünk kevésbé látogatott helyekre, hogy az emberi jelenlétünk kevésbé és inkább elosztottan csökkentse az erdő terhelését

Maradjunk a kijelölt úton, mert ha letérünk róla, felborítjuk az erdei ökoszisztéma egyensúlyát, ráadásul nem is biztonságos.

Vigyük el szemetünket, ami magától értetődő, sokan mégsem teszik. Képzeljük el, mit szólnánk ahhoz, ha egy szép reggelen arra ébrednénk, hogy az erdő hagyná a nappalinkban hagyta a saját bomlástermékeinek egy töredékét, s mozdulni sem tudnánk a holtfától, avartól, állati szőrtől és ürüléktől. Ne feledjük: Ahogyan a mi otthonunkban nincs helye a természetből származó hulladéknak, úgy az erdőben sincs helye a mi szemetünknek! Túrázz etikusan!

Figyeljük meg és óvjuk az erdőt, ne tegyünk kárt benne, ne akarjuk egy-egy élő részét hazavinni. Mi ehhez az intelemhez hozzátesszük: Ne törjünk le ágakat, ne tépjük le a fatörzséről a mohát, ne mozdítsuk el a rönköket, se a kidőlt, elhalóban lévő faágakat. Kevesen tudják, hogy a holtfa az egészséges erdők leggazdagabb élőhelyének mondhatóak, erről ITT írtunk korábban.

Szerintünk, ha egy mód van rá még egy szabályt tartsunk be: ne hangoskodjunk feleslegesen az erdőben, a fenntarthatóságot úgy is őrizhetjük, hogy semmi olyat nem teszünk, amivel felborítjuk az erdő nyugalmát. Élve a társaság gondolatával, nekünk se esne jól, ha bárki csak úgy beleordítana az otthoni nyugalmunkba. Mi az erdőben vendég vagyunk, jó vendégként óvjuk az erdő élővilágát!

Kevésbé ismert túraútvonalak

Kedvcsinálóként a Pilisi Parkerdő Zrt. egy kevésbé látogatott túraútvonalat ajánl: Bajót, Öreg-kő és Jankovich-barlang

Az Országos Kéktúra által érintett Öreg-kő alatti pihenőhelyről kék Ω, azaz kék barlang jellel jelzett turistaúton lehet eljutni a barlanghoz. Az Öreg-kő sziklás, meredek oldalában, 330 méter tengerszint feletti magasságban van a hazai viszonylatban nagyméretű bejárata. A lezáratlan, Jankovich Béláról elnevezett barlang szabadon, világítóeszköz használatával látogatható.

További információk és útvonalajánlatokat a Pilisi Parkerdő hivatalos honlapján találhatunk.